Szeptember - 2017
H K S C P S V
  01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Tantárgy adatlap

Üzleti kommunikáció és stratégiája

Tantárgy adatlap letöltése: Letöltés

A tantárgy kódja: 2ME43NBK01M
A tantárgy megnevezése (magyarul): Üzleti kommunikáció és stratégiája
A tantárgy neve (angolul): Business Communication and its Strategy
A tanóra száma (Előadás + szeminárium + gyakorlat + egyéb): 2+2 (előadás+gyakorlat)
Kreditérték: 5
A tantárgy meghirdetésének gyakorisága: mindkét félév
Az oktatás nyelve: magyar
Előtanulmányi kötelezettségek: marketing
A tantárgy típusa: kötelező
Tantárgyfelelős tanszék: Marketing-, Média- és Designkommunikáció Tanszék
A tantárgyfelelős neve: Dr. Horváth Dóra

A tantárgy szakmai tartalma: A kurzus célja, hogy a vállalati gyakorló szakembereket, döntéshozókat a reklám és integrált marketingkommunikációs tevékenység vállalati piaci szereplésben betöltött jelentőségével ismertesse meg. A kurzus a vállalati piaci orientációjú kommunikációs tevékenység fő formáit (klasszikus reklám, Internet- és elektronikus kommunikáció, direkt marketing, eladáshelyi ösztönzés) nem az alkotói, hanem a vállalati döntéshozói oldalról közelíti. A kurzus során a résztvevők azt sajátítják el, hogy melyek azok a legfontosabb kérdések és szempontok, amelyeket a vállalati döntéshozónak figyelembe kell vennie, hogy az adott vállalat stratégiai célkitűzéseit legjobban szolgáló kommunikációs üzenetet és kommunikációs formákat megtalálhassa. A kurzus intenzíven épít a meglévő saját vállalati tapasztalatokra és menedzsment ismeretekre.

A kurzus a következő ismeretek fejlesztéséhez járul hozzá:
Specifikus marketing ismeretek, tervezési és elemzési készségek fejlesztése, kommunikációs készségek fejlesztése
Irányítási, elemzési és tervezési képességek fejlesztése

Évközi tanulmányi követelmények: Csoportos projekt-feladat

A kurzus résztvevői 5-6 fős csoportokat alkotnak. A feladat egy szabadon választott non-profit szervezet (alapítvány, intézmény, társadalmi célú kampány) marketingkommunikációs stratégiájának elkészítése. (helyzetelemzés, versenytárselemzés, eddigi kommunikációs tevékenység értékelése, javaslatok, brief)
A csoportok által elkészített stratégiai javaslat elkészül írásban (15 oldalas írásmű + mellékletek, hivatkozások, tartalomjegyzék, címlap), melyet a résztvevők a csoport többi tagja számára prezentálnak is. A prezentáció értékelésében a hallgatóság is részt vesz.

Súlya az értékelésben: 25 %, ezen belül:
• írott anyag súlya: 50 %
• prezentáció súlya: 50 %, ezen belül:
• a hallgatói értékelés súlya: 50 %
• oktatói értékelés súlya: 50 %


Választott iparág marketingkommunikációs szempontú elemzése

A kommunikációs szakma elsajátítása a megvalósult jó és rossz munkák tanulmányozásán keresztül valósulhat meg, ezért a félév során a magyar kommunikációs piac jellegzetes szektorait elemzik a résztvevők 4 fős csoportokban. A szemináriumot indító prezentációk vitaindító szerepet játszanak a szeminárium aktuális témájának megvitatásában. A prezentáció ideje maximum 20 perc, a prezentációt CD-n kell leadni az kiselőadás után.

A felsorolt szektorok mindegyikét egy-egy csoport dolgozza fel párhuzamosan. A feladat a választott szektor piacának rövid jellemzése, a főszereplők felsorolása, a piacot jellemző néhány mutató bemutatása (értékesítési volumen, piacrészesedés, reklámköltések, stb. amennyiben elérhető). A kommunikációs elemzés a következőkre térjen ki:
• A piacvezetők kommunikációjának bemutatása
• Mik a jellemző kommunikációs üzenetek? Mik a jellemző kommunikációs csatornák? Találkozunk-e alternatív kommunikációs csatornákkal?
• A legjellemzőbb reklámok bemutatása és értékelése

Súlya az értékelésben: 25 %

Vizsgakövetelmény: Év végi szóbeli vizsga
A szóbeli számonkérés célja nemcsak az alapfogalmak lexikális visszaadatása, hanem a tanult fogalmak alkalmazói képességének mérése. A szóbeli vizsgán a legfontosabb elméleti fogalmak visszaadása mellett, a marketingkommunikáció eszközeivel megoldható problémákat elemeznek és értékelnek a résztvevők. A hallgatók számára nincsenek előre kiadott tételek, a szóbeli vizsgán találkoznak először a vizsgakérdésekkel.
Súlya az értékelésben: 40 % (40 pont)

Az értékelés módszere: A kurzus interaktív jellegű. A résztvevők az egyes témakörök megtárgyalása során konkrét, rövid feladatokat oldanak meg, az adott témakörrel felmerülő vállalati problémákat vitatják meg. Az egyes témakörök tárgyalásához saját példákat és illusztrációkat hozhatnak be az órákra, vagy használhatnak fel a prezentációk során. A kurzus része egy kiválasztott, valóságos marketing célkitűzés kommunikációs eszközökkel való stratégiai megoldása. A kurzus nem lexikális tudást, hanem a marketing és kommunikációs fogalmak és eszközök alkalmazását, készségszintű ismeretét adja át.

Tananyag leírása: ld lenn, és órabeosztásnál

Órarendi beosztás: HÉT ÜK EA ÜK SZEM
1 Bevezetés Csoportalakítás (csoportba jelentkezés a következő felületen:
2 Alapfogalmak – 1. fejezet; 2.1., 2.2. fejezet ÜK és Art, Csoportfeladat bemutatása
3 Megváltozott gondolkodás a marketingkommunikációsban, miért nem működnek a régi megközelítések? Újszerű kommunikációs eszközök használata
4 Vállalati identitás és image – 3.1. fejezet Tökmagolaj eset
5 Digitális identitás – 3.2. fejezet Co-creation és a fogyasztó bevonása
6 Vállalati kommunikáció – 3.3. fejezet Soproni eset
7 Product placement – 4.12. fejezet Ügynökség és vállalat - szimuláció
8 Események és rendezvények – 4.11. fejezet Vizuális kommunikáció és színek szerepe
9 Csomagolás – 4.10. fejezet Projektfeladat egyeztetés
10 DM és online – 4.6. fejezet, 6. fejezet Projekt prezentációk
11 Integrált kommunikációs szemlélet Projekt prezentációk
12 Integrált kommunikációs szemlélet Projekt prezentációk
13 Média szerepe a kommunikációban - 5. fejezet Projekt prezentációk (4 csoport / szeminárium) majd egymás prezentációjának értékelése, projektmunka visszajelzés.
14 Félév összefoglalása és zárása Félév összefoglalása és zárása

Kompetencia leírása: A kurzus során a hallgatók a következő legfontosabb ismeretek és döntéshozatali készségeket sajátítják el:

1. A piaci orientációjú kommunikációval kapcsolatos vezetői döntéshozatal fő lépései

2. A reklám és integrált marketingkommunikáció helye és jelentősége a vállalati marketingstratégiában. A reklám, integrált marketingkommunikáció és vállalati stratégia viszonya

3. A vállalati piaci orientációjú kommunikációs tevékenység (reklám, Internet, direkt marketing, SP, PR, stb.) különböző formái integrálásának fogalma, elvei és módszerei

4. A reklám és piaci orientációjú tevékenység (saját múltbeli kommunikáció, versenytársak kommunikációja, jövőre vonatkozó kommunikációs javaslatok) vállalati értékelésének fő kritériumai

5. A reklám és egyéb kommunikációs tevékenységek létrehozásában részt vevő szereplők (szervezetek és szakértők) megismerése, a velük való hatékony kommunikáció és kapcsolattartás elveinek elsajátítása

6. A résztvevők kommunikációs és kapcsolattartási képességeinek továbbfejlesztése

Félévközi ellenőrzések: Kommunikációs audit
A félév végén a hallgatók a gyakorlatban próbálhatják ki az elméleti tudás alkalmazását. Egy megbízó vállalat (magyar KKV) kommunikációs audit és fejlesztési témájú briefet ad, amit a hallgatóknak – mint kivitelezőknek – kell megoldaniuk. A projektmunka részletes leírása a félév során kerül ismertetésre.
Súlya az értékelésben: 40 % (40 pont)

A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatai: Egyéni esszé – vendégelőadások kritikai értékelése (2 esszé)
A kurzus részét képezik vendégelőadások. A feladat a kurzus során elhangzott két vagy több vendégelőadás szakmai kritikai értelmezése, melyben a szerző összefoglalja az elhangzottak alapján felmerülő szakmai gondolatait. Szabad írásmű, kritikai és egyéni hangvétellel, maximum 3 forrás hivatkozásként való megjelölésével.
Maximális terjedelem: 3 oldal (times new roman, 12, másfeles sorköz) + vizuális illusztrációk (ha a szerző úgy gondolja). Esszénkénti pontszám: 10 pont, összesen 2 x 10 = 20 pont.

(A moodle-ban beállított határidőn túl az esszé nem nyújtható be)
Súlya az értékelésben: 20 % (20 pont)

Szak neve: Marketing mesterszak

Irodalomjegyzék:
Kötelező irodalom:

  • Horváth Dóra-Bauer András (2013): Marketingkommunikáció. Stratégia, új média, részvétel kérdései. Akadémiai Kiadó

Ajánlott irodalom:

  • Bernard Brochand – Jacques Lendrevie: A reklám alapkönyve. KJK Kerszöv Jogi és Üzleti Kiadó Kft., 2004.
Ajánlott irodalmak:
Leonard M. Lodish and Carl F. Mela (2007): If brands are managed over the years why are they managed over quarters? Harvard Business Review 2007 July–August. pp. 104-112.
Megtalálható a Központi Könyvtárban
How Valuable Is Word of Mouth? Harvard Business Review | October 2007
Melanie Joy McNaughton (2008): Guerrilla communication, visual consumption, and consumer public relations. Public Relations Review 34 (2008) pp. 303–305
WHEN CUSTOMERS CREATE THE AD, CALIFORNIA MANAGEMENT REVIEW VOL. 50, NO. 4 SUMMER 2008
The Contribution Revolution, Harvard Business Review | October 2008
Frederick F. Reichheld (2003): The one number you need to grow. Harvard Business Review 2003 December, pp. 47-54
Elérhető az egyetemi hálózaton
What Becomes an Icon Most? HBR, 2003 March
Elérhető az egyetemi hálózaton
Kötelező irodalmak:
Horváth Dóra-Bauer András (2013): Marketingkommunikáció : Stratégia, új média, részvétel kérdései. Akadémiai Kiadó
Megtalálható a Központi Könyvtárban
Bernard Brochand - Jacques Lendrevie: A reklám alapkönyve ; KJK Kerszöv Jogi és Üzleti Kiadó Kft., 2004.
Megtalálható a Központi Könyvtárban
Szöveggyűjtemény. Az üzleti kommunikáció stratégiája - Msc. tantárgy hallgatói számára. Szerk: Horváth Dóra - Nyírő Nóra - Bernschütz Mária, 2009. (Moodle - online letölthető tananyag)

 
A tantárgy oktatói:

Dr. Varga Ákos, Dr. Horváth Dóra, Simay Attila Endre

Utolsó módosítás:

Kurzusok

Kurzus kódTipusFélévOktatói
G1Gyakorlat2017/18/1Dr. Varga Ákos
EElmélet2017/18/1Dr. Varga Ákos, Dr. Horváth Dóra
G3Gyakorlat2017/18/1Simay Attila Endre
G2Gyakorlat2017/18/1Simay Attila Endre


A "Tantárgyfelelős tanszék", a tantárgyfelelős neve a tantárgy oktatói és a kurzusinformációk automatikusan frissülnek a tanulmányi rendszerünk alapján.