Október - 2017
30 31

Hallgatói beszámoló - 2008/09

Universitá Commerciale Luigi Bocconi

A 2008/2009-es tanévben vettem részt az ERASMUS programban. Tanulmányaimat Olaszországban, Milánóban a Luigi Bocconi egyetemen végeztem. A féléves csereprogram mind szakmailag, mind emberileg fontos állomás volt az életemben.

1. EILC program: az ERASMUS tanulmányokat megelőző nyelvi kurzus

A tanulmányaim az augusztusi nyelvtanfolyammal kezdődtek. Olaszországban, Perugiaban, az Erazmus Intenzív Nyelvi Kurzuson (közismertebb nevén az EILC2) vettem részt. Személy szerint elmondhatom, hogy ez az egy hónap alatt számtalan élménnyel gazdagodtam. Aki az ERASMUS tanulmányait Olaszországba szeretne eltölteni, annak mindenképpen ajánlanám, hogy éljen az EILC ösztöndíj adtat lehetőségekkel. Beszámolómat az ERASMUS irodába olvashatjátok.

1. Az utazás előtti lépések

Amire feltétlenül szükségünk van a kiutazáshoz:

• Devizaszámla: erre utalja az egyetem az ösztöndíjat, és külföldi tartózkodás során is szükségünk lehet rá.
    • Európai Egészségbiztosítási Kártya: ezt a TB kártyánkat felmutatva válthatjuk ki a z Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál3. A kártya segítségével elvileg igénybe vehetünk bizoyos, a TB által fedezett szolgáltatásokat az Unió más tagállamaiban is. A szolgáltatások köre országonként változó. Nekem egy egyszerű orvosi vizsgálatkor sem sikerült megúsznom a fizetést. Hosszabb külföldön tartózkodás esetén mindenképpen érdemes utazásbiztosítást kötni.
    • Utazásbiztosítás /Balesetbiztosítás: Érdemes utánanézni, mert egyes bankok a különösen kedvező lehetőséget nyújtanak a bankkártya tulajdonosoknak. Azt javaslom, hogy nézzétek meg több biztosítótársaság tarifáit is. Több társaság jelentős kedvezményeket biztosít a 25-30 év alatti fiataloknak több hónapos külföldi tartózkodás esetén. (Egy fél éve én az OTP és az ATLASZ biztosító árait találtam a legkedvezőbbnek.)
  1. Utazás

Abban az esetben, ha kellő körültekintéssel járunk el az utazás megtervezésekor, nem kell jelentős kiadással megterhelni a pénztárcánkat.

A légitársaságok több fapados lehetőséget is kínálnak Európán belüli utazás esetén. Személy szerint a Wizzair és a Skype társaságokat4 javaslom. Az előbbinél közvetlen járat van Budapestről, az utóbbinál Bécsből indulnak a járatok. Ahhoz, hogy igénybe vegyük a szolgáltatásokat 1-2 hónappal előre kell jegyet foglalnunk. A legegyszerűbb lehetőség az internetes foglalás, dombornyomott bankkártyával. Érdemes már az Interneten beállítani, hogy szeretnénk-e feladott poggyászt szállítani magunkkal. A helyszínen vásárolt bőröndért dupla árat kell fizetni. Ez maximum 20 kg lehet, még akkor is, ha több bőröndöt vásárolunk egyszerre. Erre érdemes odafigyelni, én az egyik utazás során meg is jártam, és az összes 20 kg feletti súlyért felárat kellett fizetnem…

A fapados járatok nem közvetlenül Milánóba érkeznek, hanem Bergámóba. Innen egy 50 perces buszúttal lehet eljutni Milánó központi pályaudvarához („Stazione Centrale”). A transzfer-buszok ára 8-9 €, de általában vannak akciós lehetőségek, ha egyszerre több jegyet vásárolunk.

Amennyiben nem szeretjük a repülést Olaszországba a vonatközlekedést tudom még ajánlani. A MÁV honalapján, számos akciós utazás közül választhatunk.

Kényelmes lehetőség lehet, ha az autós utazás is, de ez nagyobb távolságra rendkívül költséges. Én a fél év alatt egyszer sem éltem ezzel a lehetőséggel.

Kihasználva a lehetőséget, hogy rövid ideig egy másik országban élhetünk, érdemes egy kicsit utazgatni, ebben az esetben is az olcsó helyi fapados járatokat (Olaszországban területén a Ryanair) és a vonatközlekedést ajánlanám.

Az olasz vonattársaságok sajnos nagyon drágák, egy magyar diák pénztárcájához képest mindenképpen.  Az EUROSTAR vonatok, nagyon kényelmesek, de érdemes ezeket elkerülni, mert a jegyárak jóval magasabbak, mint egy fapados repülőjegy. Továbbá a többi vonat is nagyon gyors, és kényelmes, légkondicionálóval felszerelt, összességében színvonalasabb, mint a Magyarországon megszokott lehetőségek.  Érdemes a „Regionale” feliratú vonatokat keresni. A menetrendeket az Interneten a „Trenitalia” honlapján5 ellenőrizhetjük.

1. Szállás

Milánóban különösen nehéz megfelelő szállást találni. A Bocconi egyetem ugyan rendelkezik saját kollégiummal, de ez nagyon drága. Egy hónapra a teljes költség 600 €. Igaz, hogy ezért a pénzért egy háromcsillagos hotelben lakhatunk, külön szobánk van, amit heti rendszerességgel takarítanak, mégis úgy gondolom, hogy ez az ár túl magas. Milánói viszonylatban számolnunk kell azzal, hogy a többi az olasz városhoz képest csak dupla áron találhatunk szállást. Míg Perugiaban 250 €-t fizettem egy két ágyas szoba feléért (doppia), addig Milánóban ugyanez a költség 400 volt. A divat városában ez egy elfogadható ár. Olcsóbb apartmanokat csak a város külső részein, illetve a veszélyesebb környékeken találtunk volna.

Otthonról kockázatos szállást keresni, ezért döntöttünk úgy, hogy a Milánóba érkezve kezdjük meg a keresést Internetes hirdetések, és az egyetemen kiragasztott lehetőségek közül válogatva. Egy másik magyar lánnyal béreltünk közösen egy egy-szobás apartmant. Majdnem egy hétbe tellett, amíg sikerült megfelelő helyet találnunk. A szálláskeresés azért különösen nehéz, mert az olaszok nem szeretik egy évnél rövidebb időre kiadni lakásukat. Ez a hosszú bizonytalan időszak rányomta a bélyegét az első pár hét eseményeire. A jövőben Milánóban tanuló diákoknak azt ajánlom, hogy próbáljanak meg ismerősök révén, minél hamarabb hozzáfogni a kereséshez, illetve mérlegeljék a kollégiumi szállás lehetőségét is, a szállás magas áráért cserébe, megkímélhetik magukat a kezdeti kellemetlenségektől.

A saját apartman mellett szól, hogy általában olcsóbb, mint a kollégium, és tulajdonossal megegyezve lehetőség van arra, hogy otthonról érkező rokonaink, barátainkat elszállásoljuk 1-1 napra.

Milánóban a hotelek és a hostelek is nagyon drágák. Egy tömegszálláson, 4-6 fős szobákban 20-30 € kerül egy éjszaka fejenként.

Amennyiben szállást keresünk Milánóban, vagy bármely más Olasz városban érdemes az „TUI Italia”6 honalpján utánanézni, illetve a légitársaságok is ajánlhatnak olcsóbb szállás lehetőségeket.

1. Tömegközlekedés

Valószínűleg nehéz lesz elhinni, de a Milánói tömegközlekedés (Azienda Trasporti Milanesi – ATM) olcsóbb, mint a Budapesti Közlekedési Társaság (BKV). 300 euró fölötti árfolyamot feltételezve pedig egy árban van…

• Milánóban egy „vonaljegy” (biglietto) 70 percig érvényes, lehetőséget nyújt az átszállásra, és csak 1 €-ba kerül.
    • A napi jegy (biglietto giornale) 3 , és 24 órái érvényes.
    • A két-napos jegy (biglietto bigiornale) 5,5 €, 48 óráig érvényes
    • A diákbérlet (carta mensile) 17 €. A diákbérletet az ATM központjában a sárga és a piros metró „DUOMO” megállóhelyének aluljárójában lehet igényelni. Csupán a diákigazolványunkra, és 10 euróra van szükségünk, és 10 napon belül elkészül a saját személyre szabott mágneskártyánk, melyet havi rendszerességgel tölthetünk fel, a központban, vagy a metró megállok aluljáróiban az automatáknál, vagy az újságosoknál.

Milánóban 3 metróvonal van, számos villamos, és autóbusz. Az egyetemen az első napon mindenki kap egy olyan térképet, amin rajta van az ATM hálózat, ezt érdemes megtartani, és akkor nem tévedhetünk el.

Az ATM további hátránya, hogy éjszaka nem közlekedik.

1. Az egyetem által nyújtott lehetőségek: adminisztráció, étkezés, nyomtatás

Az egyetem sok mindenben a segítségünkre volt. Mégis azt tapasztaltuk, hogy a tanulmányi program véglegesítése sok utánajárást igényelt. Nekem például elkavarták a Learning Agreement-emet. Némi utánajárással azonban mindent el lehetett intézni.

A cserediákoknak külön honlapja van, ahol az összes hasznos információt megtalálhatjuk, az oktatás menetével kapcsolatban.7

Adminisztrációs kérdésekben az egyetlen problémám az volt, hogy a vizsgáim eredményeire több mint két hónapot kellett várni. Ez számomra kellemetlen volt, egyrészt mert sok a bizonytalanság, másrészt mert így várhatóan később tudom elindítani a tárgyaim elfogadtatási kérvényét.

Az egyetem olcsó étkezési lehetőséget biztosít. A kantinban 4,1 lehet 3 fogásos ebédet, illetve vacsorát fogyasztani. Ennek az a feltétele, hogy előzőleg a Banco Popolare egyetem melletti fiókjában befizetünk 10 étkezére való díjat, majd a diákigazolványunkat mágneskártyaként használva tudunk fizetni az ebédlőben. Az étel nagyon finom volt, mi majdnem minden nap itt ettünk. Elég nagy adagot adtak, én el is feleztem az ételt egy másik lánnyal.

Szintén nagyon jó kezdeményezésnek tartom, hogy az egyetemen, nemcsak az Internet használatát teszik lehetővé, de napi 20 oldalt ingyen nyomtathat minden diák.

Az egyetem igyekezett minél színesebbé tenni számunkra az ott töltött időt. Számos programot szerveztek, hogy összehozzák a nemzetközi társaságot.

Az oktatáshoz használt tankönyvek nagyon drágák, de a könyvtárban sok kölcsönözhető példány fellehető. Továbbá az egyetem hallgatói 20%-kos kedvezményre jogosultak a Via Bocconin található könyvesboltban.

1. Az oktatás menete a kurzusok bemutatása

Bár az őszi félévben az egyetemi kurzusok, csak szeptember közepén indulnak, nekünk már az első napokban elkezdődött a tanítás. Jelentkeztem a Bocconi által hirdetett nyelvi kurzusra. Ennek ára 130 €, de maximálisan megéri. A tanfolyam, nagyon színvonalas volt, és úgy érzem sokat fejlődtem a 3 hétben. Ebben az időszakban lehetőségünk volt sok új embert megismerni a világ minden részéről, sok közös programot szerveztek, és ekkor alakult ki a baráti körünk is.   Mindenkinek ajánlom ezt a lehetőséget, mind nyelvi készség fejlesztése, mind szociális szempontból hasznosnak bizonyult.

A Bocconi híres az oktatás minőségéről. Rendszeres csoportmunkák és egyéni feladatok segítik az elmélet során megszerzett ismeretek gyakorlati alkalmazását.

Sajnos azonban egyetlen tárgyat sem sikerült elfogadtatnom kötelezőként, a kint elvégzett kurzusok a választható tárgyak terhére fogadtatom el.

A tárgyak egy részét mind angol, mind olasz nyelven lehet hallgatni. A kurzusoknak külön linkje van, ahol megtalálhatjuk a tanrendet, és az összes fontos információt.8 Érdemes a nemzetközi diákok honlapján megnézni, hogy az általunk preferált kurzus nyitva van-e a nemzetközi diákok részére.

Az ERASMUS hallgatóknak az egyetem kedvezményes vizsga-lehetőséget biztosít, lehetőség van arra, hogy a hallgatók még karácsony előtt letegyék az összes vizsgájukat. Ez akkor lehet különösen fontos, ha szeretnénk itthon is elvégezni a kötelező tárgyainkat, nincs szükségünk egyéni tantervre.

A következő tárgyakat tudom ajánlani a Gazdálkodástudományi Kar hallgatóinak:

• Marketing Information System: A tantárgy keretében hasznos technikákat sajátíthatunk el a marketing információs rendszerek, és a stratégia tervezés területén. Hétről hétre a Harvard Business eseteket dolgoztunk fel.
    • Performance Measurement: Az alapvető kontrolling funkciókkal foglalkozik a kurzus. Több csoportmunka és számítógéppel támogatott szimulációs feladat is segítet minket abban, hogy gyakorlati szempontból sajátítsuk el az üzleti tervezés és a vállalati teljesítménymérés technikáit.
    • Corporate Valuation: ez nem azonos a nálunk oktatott Vállalatértékelés című tárggyal, de úgy hallottam nagyon hasznos.
    • Management Information System: Ezt a tárgyat elfogadják az ötödéves Információmenedzsment kurzus helyett, sajnos azonban az őszi félévben általában nem indul.
    • Marceting Communication: Akit, érdekel a marketing, annak mindenképpen ajánlanám ezt a kurzust. Annak ellenére, hogy „Bachelor” tantárgyként van meghirdetve, érintettük a marketingkommunikáció összes olyan fontos területét. Megerősítette a marketing elméleti megalapozottságomat, valamint segített az eddig megszerzett ismereteim rendszerezésében.
    • International Project Finance: Ezt a kurzust elsősorban az alapozó képzésben részt vevő diákoknak ajánlanám. Annak ellenére, hogy a projektfinanszírozás egy nagyon friss és izgalmas terület a kurzus nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet, nem szolgáltatott jelentős új tudásanyagot.

Az egyetemi tanítás jelentős informatikai támogatottsággal bír, a tantermek jól felszereltek. Ezen felül az iskola külön „e-learning” oktatási felülettel rendelkezik, ahol a diákok egy helyről tölthetik le az összes általuk hallgatott tárgy előadás anyagait és az ajánlott olvasmányokat.

1. A város rövid leírása, az élet Milánóban, Internet, szórakozás

A mindennapi élet nem nevezhető olcsónak, de sokat lehet spórolni, ha az ember ismeri a nagyobb bevásárló központokat, mint az Esselunga a Lidl, esetleg a Pam. Egy vásárlás alkalmával 20-30 € összegben költöttem, mely általában két hét élelmiszerfogyasztását fedezte.

Az Internet-kávézók nagyon drágák, így mindenképpen azt ajánlom, hogy olyan szállást keressetek, ahol van Internet használati lehetőség.

A szórakozásra számos lehetőséget ad Milánó. Először is a város legtöbb kávézójában és klubjában este 6 és 9 óra között úgynevezett „Happy Hour” közismertebb nevén „Aperitivo” van.  Ez azt jelenti hogy egy alkoholos üdítő fogyasztása után az ember ingyen fogyaszthat a bárból. Így a vacsorát akár 5-8 euróból meg lehet oldani. Érdemes kitapasztalni azokat a helyeket, ahol egész svédasztal várja vendégeket. Az egyetem, valamint a Porta Genova környékén található klubokat javasolnám elsősorban.

Az ERASMUS diákok számára külön bulikat szerveznek miden nap más-más szórakozóhelyen. A cserediákok számára a belépő 10 €, ami két alkoholos koktél fogyasztását is magába foglalja. Így a szórakozás nem sokkal drágább, mint magyar viszonylatban.

1. Összegzés

Összességében elmondhatom, hogy olaszországi tanulmányutam különleges élmény volt. Lehetőségem volt arra, hogy megismerjem más országok kultúráját, hiszen az ERASMUS során nem csak a helyi diákokkal, de sok más nemzetközi tanulóval is kapcsolatba kerülünk. Hasznos volt tanulmányi szempontból, valamint olasz tudásom is sokat fejlődött. Ezt a programot mindenkinek ajánlom, és aki szeretne egy felejthetetlen félévet tölteni a világ talán legbarátságosabb helyén, az válassza Olaszországot.