Október - 2017

Hallgatói beszámoló - 2008/09

University of Arhus

Aarhus School of Business – Aarhus University, Aarhus, Dánia

Az Erasmus ösztöndíjnak köszönhetően a 2008/2009-es tanév őszi félévét a dániai Aarhus School of Business-en tölthettem. Rengeteg tapasztalattal, élménnyel lettem gazdagabb a kint töltött 4 és fél hónap alatt. Bár az egészet elmesélni képtelenség, az alábbi beszámolóban megpróbálom röviden összefoglalni az elmúlt szemeszteremet.

A városról

Aarhus forgalmas kikőtőváros, az Északi-tenger partján, a Jylland félsziget közepén fekszik. Nagyjából 200.000 lakossal büszkélkedhet, amivel az ország második legnépesebb városa, természetesen Koppenhága után. Érdekesség, hogy a lakosság nagy része diákokból tevődik össze, ők majdnem a lakosság egyötödét teszik ki, ezért méltán viseli az egyetemi város címet. Szép tengerparti szakasszal rendelkezik, jó időben remek lehetőségek nyílnak a kirándulásra. Belvárosa mindig élettel teli: napközben a sétálóutcán találkozunk shoppingoló emberekkel, esténként pedig általában fiatalok kedvelt gyülekezési pontja a „canal” – azaz a várost átszelő keskeny folyó – partja, melynek 2 oldala tele van bárokkal, pub-okkal. Az időjárás nem túl barátságos, hozzá kell szokni a nagyon gyakori esőzésekhez, és a szélhez.

Utazás, első benyomások

Ugyan Aarhus is rendelkezik egy kisebb repülőtérrel, sajnos nem megy Magyarországról közvetlen járat oda. Budapestről Koppenhágába lehet eljutni repülővel, onnan pedig vonattal Aarhusba, ami körülbelül 3 órás út. Én azonban autóval mentem, hiszen így nem kelett a csomagkorlátozásokkal foglalkozni, valamint egybeköthettük az utazást egy családi kirándulással is. Az út nagyon hosszú volt, megállás nélkül utaztunk 23 órát (kis kitérővel 1900 km). Mikor megérkeztem az International Office tutorjai elvezettek a szállásomra, majd elláttak mindenféle instrukciókkal. Az első benyomások nagyon pozitívak voltak, mindenki nagyon kedvesen, segítőkészen bánt velem. Kicsit meglepődtem azon is, hogy szinte mindenki beszél angolul: a bolti pénztárostól kezdve a buszsofőrön keresztül az utcán sétáló nyugdíjas nénikig mindenki.

Szállás

A fogadó intézmény biztosított számunkra kollégiumi szállást. Tavasszal felmérték az igényeket, hogy körülbelül ki milyet szeretne (saját konyha, saját fürdő), majd beosztottak minket. Én egy körülbelül 25 négyzetméteres apartmanba kerültem saját konyhával és fürdővel. Meglehetősen drágának mondható, ugyanis 5 hónapra kellett fizetnem érte 14.500 dán koronát, ami forintra átszámolva több mint 500.000 Ft. Továbbá meglepődve tapasztaltam, hogy sajnos a külföldi diákokat nagyon „szétszórták”, tehát 1 kollégiumban maximum 3-4 cserediák volt együtt. A dán szomszédok pedig már évek óta ott laktak , akár iskola után is, tehát nem feltétlenül kell ahhoz tanulónak lenniük, hogy kollégiumban lakjanak. A szállással egy problémám volt, az is csak a félév végén: távozás előtt 2 napig takarítottam a szobámat, majd utána 1.200 dán korona (~ 42.000 Ft) összeget akartak velem kifizettetni, mert nem találták elég tisztának.

Barátok, diákélet

Az iskola introduction week keretében igyekezett minket megismertetni az ottani szokásokkal, a várossal, az egyetemmel, valamint egymással. Ez nagyon hasznos volt, hiszen itt találkoztunk először egymással (persze a facebook-on már nagyjából láttunk egymásról információkat a kiutazás előtt is), az esti bulik keretében pedig együtt szórakoztunk. Miután megkezdődött az oktatás, kialakultak kisebb társaságok. Én az alábbi nemzetiségű diákokkal kötöttem szorosabb barátságot: finn, amerikai, osztrák, spanyol, török, lengyel, japán. Ezek a barátságok fennmaradtak a hazautazás után is, hiszen az msn-nek köszönhetően meglehetősen könnyen, és ingyen tudunk beszélni.

Nagyjából heti 2-3-szor jártunk el szórakozni, ami jelenthetett esetleg egy diszkót, vagy akár csak egy közös vacsorát a barátokkal valakinek a szobájában / konyhájában. A város este megtelik fiatalokkal, jellemző pillanat, mikor mindenki egyszerre kiabálja a folyóparton italozva : „skål”, vagyis egészségedre.

Oktatás

Az oktatás színvonala egy kicsit csalódást okozott. Véleményem szerint a Corvinus egyetemen szakmai szempontból hasznosabb lett volna a félév. 5 tantárgyat tanultam ott kinn, plusz egy dán nyelvkurzusom volt. A tárgyak teljesítése nem okozott nehézséget, sőt jó jegyet is meglehetősen könnyű volt szerezni. A vizsgarendszer teljesen eltérő, hiszen 2 féle írásbeli vizsga létezik: az egyik úgynevezett „open-book” vizsga, mikor bármi segédanyagot felhasználhatunk vizsga közben, a másik pedig „internet-exam”, tehát feltöltik a kérdéseket az internetre, majd 3, vagy 6 óra múlva küldenünk kell a válaszokat. Az értékelési rendszer is más, hiszen 7 fokú skálán mérik a teljesítményt: (-3, 0, 2, 4, 7, 10, 12). Az elért eredményt csak a vizsga után 1 hónappal teszik közzé. Sajnos a kinti tárgyaim közül egyet sem tudtam itthon elfogadtatni, ezért most egy kicsit nehezebb vizsgaidőszak vár rám.

Munkalehetőségek

Mivel a kinti élet meglehetősen drága, érdemes valamilyen munkát vállalni a tanulás mellett. Elsőre nem könnyű, hiszen sok helyen elvárják a dán nyelvtudást, azonban ha szemfülesek vagyunk, találunk állást. Az így szerezhető munkák esetében az átlagos órabér körülbelül 120 korona, nagyjából 4000-4500 Ft. Én például újságot hordtam péntek és szombat éjjel, ami nem egy álomszakma, de mindenképpen megérte. Ismerőseim közül valaki például úgy talált munkát, hogy bement pár véletlenszerűen kiválasztott boltba, és érdeklődött, hogy keresnek-e például árufeltöltőt.

Közlekedés, kirándulás

Dániában a legnépszerűbb közlekedési eszköz kétségkívül a kerékpár. Ezért én is beszereztem egyet használtan – meglehetősen jó áron – körülbelül 14.000 forintért. Az új biciklik ára 80.000 Ft-nál kezdődik, tehát rövid időre mindenképp érdemes a használtak között keresgélni. A városban szinte mindenütt kiépített kerékpárutak vannak, így minden könnyen megközelíthető. A kollégium az iskolától például 20-25 percre volt biciklivel, a városközpont is körülbelül 20 perc alatt elérhető volt. A tömegközlekedés a buszt jelenti, ami általában pontosan igazodik a menetrendhez. Egy buszjegy ára – amivel 2 óráig lehet utazni – 700 Ft, egy 10 alkalmas gyűjtőjegy ára 4000 Ft, míg az arcképes havi bérlet 10500 Ft-ba került.

A főváros, Koppenhága busszal és vonattal is körülbelül 3 óra alatt érhető el Aarhusból, mindenképp megéri oda is elmenni. A híres Legoland csak 1 órányi buszútra van a várostól, ide az egyetem szervezett nekünk kirándulást. Továbbá a város mellett van egy kis reptér, amit fapados légitársaságok használnak, és nagyon olcsón lehet eljutni például Londonba, vagy Barcelonába. Nekem októberben sikerült egy retúr-jegyet vennem Londonba minden illetékkel együtt 327 (!!!) Ft-ért.

Költségek

Dánia nem olcsó ország. Nyilván az átlagkereset is többszöröse a magyarnak, de az árak is jóval magasabbak. Spórolni persze lehet, fel kell térképezni, hogy melyik termék melyik boltban olcsó. Relatíve olcsónak számított például a Netto, illetve a Fakta nevű üzlet. Sajnos Visa Electron kártyámmal egyik helyen sem lehetett fizetni, csak dán bankkártyát (dankort) fogadtak el. A napi étkezést is meg lehetett oldani emberbarát áron, általában az előre elkészített, fagyasztott ételek árai megegyeztek a hazai árakkal. Étteremben egyszer voltam, introduction week keretében, és 6.000 Ft-ot hagytam ott. A sör boltban reális áron kapható, szórakozóhelyen diákbarát áron 700 Ft-ba kerül 4 dl, míg a belvárosi szórakozóhelyeken körülbelül 1800 Ft-ot kérnek el egy korsóért. A munkámból adódóan láttam a napilapok árát is, melyek 700 Ft-ba kerültek. A szállásról már esett szó, nagyjából havi 100.000 Ft-ért lehet bérelni egy kollégiumi szobát.

Összegzés

Összességében elmondhatom, hogy megérte külföldön töltenem ezt a félévet. A nyelvtanuláson kívül rengeteg tapasztalattal, életre szóló élménnyel, és barátokkal lettem gazdagabb. Akinek van lehetősége külföldi ösztöndíjra pályázni, csak ajánlani tudom. Persze figyelembe kell venni, hogy az ösztöndíj mértéke nem fedezi a kinti költségeket, de véleményem szerint ennyi pénzt megér egy külföldön töltött szemeszter.

Tóth Tamás

IV. évfolyam, pénzügy szak

Pénzügyi befektetéselemző és kockázatkezelő szakirány