Október - 2017

Hallgatói beszámoló - 2008/09

ESADE

2008. őszi szemeszter

Mielőtt az ember megkezdi élete első cserefélévét rengeteg kérdés és még több kétség fogalmazódik meg benne. Én azonban mindig azzal nyugtattam magam, hogy egy külföldi cserefélévről szinte mindenki lelkesen és pozitív élmények százaival tér haza – és nem is kellett csalódnom. Éppen ezért, ezen a beszámolón keresztül szeretnék segíteni a választás előtt állóknak, hogy legalább a tökéletes helyszínt illető kétségeket eloszlathassák.

Nekem a CEMS program keretében volt szerencsém 2008 őszi szemeszterét Barcelonában tölteni. Ha csak megerősítésre vársz, hogy jól választottál-e ne is olvass tovább: már előre irigyellek amiért te még csak most kezded a kinti szemesztert.

Your browser may not support display of this image.Barcelona

Bármi amit korábban halottál erről a városról, igaz. Minden kétséget kizáróan ez Dél-Európa legizgalmasabb, legsokszínűbb és leginkább élettel teli városa. Spanyolország második legnagyobb városaként és Katalónia fővárosaként ez a sokszínűség adja az egész város alaphangulatát. Ám a spanyolok és katalánok mellett rengeteg más nemzetiség él, és több száz cserediák tanul itt, a külföldi turisták pedig az év minden szakaszában elárasztják a várost. Barcelona azonban nemcsak az emberek miatt izgalmas. Minden városnegyede egy külön gyöngyszem és különbözik a többitől. Éppen ezért, ha itt töltesz egy fél évet, és meg akarod ismerni ezt a helyet, készülj fel rá, hogy egyetlen percre sem fogsz unatkozni. Én minden szabad hétvégémet városnézéssel, és a csoporttársaimmal töltöttem, és így is maradt múzeum amit nem láttam, strand ahol nem jártam és bár ahová nem ültünk be. Ebben a városban egy helyen található meg a hegy és a tenger, a modern és a középkor, az üzleti világ és a művészetek világa. Annak ellenére, hogy Spanyolországban vagyunk, ahol viccesen szólva a nap „központi eseménye” a siesta (ne próbálj 2 és 5 között vásárolni), Barcelona egy percre sem alszik; a nap 24 órájában találsz embereket az utcákon. Jellemzően későn élnek, 4-5 körül ebédelnek és 9 Your browser may not support display of this image.előtt nem szolgálnak fel vacsorát a legtöbb étteremben. Ha pedig helyiekkel indulsz szórakozni, számíts rá, hogy hajnali 3-4 előtt nem érkeztek meg a végső célotokhoz. Ha tehát lázba hoz, hogy minél több mindent ismerj meg, és minden percedet aktívan töltsd, akkor mindenképpen jól választottál. J

Érkezés és egy-két hasznos tudnivaló

Ha az ESADE-ra jössz, érdemes legalább 1 héttel a programok kezdete előtt Barcelonába érkezned, mivel az egyetemnek nincs kollégiuma és a szálláskeresésre jó, ha rászánsz néhány napot. Már itthonról elkezdhetsz lakásokat nézegetni, amihez tudom ajánlani a www.loquo.com, vagy a www.compartir-piso.com oldalakat, illetve az egyetem is nyújt némi segítséget egy listával, amit kiadó lakásokról gyűjtöttek össze; viszont jobb ha nem foglalsz le semmit mielőtt megnézted volna, és tisztáztál volna olyan alapvető kérdéseket, minthogy van-e fűtés a lakásban (nem vicc, a legtöbb barcelonai házba nincs bevezetve a fűtés, és bár télen is legalább 10 fok van a városban, egy radiátor nélkül ez azért elég hideg tud lenni). Egy szoba ára egy jó lakásban, könnyen elérhető helyeken 370-400€ körül van költségekkel együtt. Leginkább az Eixample nevű kerületet tudom ajánlani, ami eléggé biztonságos, és sok diák lakik itt.

Az albérlet árából egyértelműen látszik, hogy Barcelona drágább város, mint amit itthon megszoktunk, azonban ha okosan vásárolsz, az élelmiszerekre és ruhákra nem sokkal költesz többet mint itthon. A legolcsóbb élelmiszerboltok a Dia, a Lidl és a Carrefour amelyeket a város minden pontján megtalálsz. A pékségekben 1-2 euróért vásárolhatsz reggelit, arra viszont készülj fel, hogy – hacsak nem költözöl éppen egy különleges „német” pékség mellé – a normális kenyérről egy fél évre le kell mondanod. Bagettet bárhol vásárolhatsz, de a minősége sajnos meg sem közelíti az itthon megszokottat. Az ESADE-n a büfékben vehetsz magadnak ebédet is, egy teljes menü 6,25€.

Az albérlet mellett a közlekedésre és szórakozásra költhetsz a legtöbbet. Egy havi bérlet 46€, és sajnos nincs diákjegy. Érdemes viszont megfontolni mennyit utazol, és esetleg 50/30-as jegyet venni (50 utazás 30 nap alatt). Ha szeretsz biciklizni a www.loquo.com–on bicicklit is könnyen találsz magadnak, amit a félév végén ugyanúgy el is adhatsz, illetve ha hosszabb időre jössz, és kiváltod a tartózkodási engedélyt, igénybe veheted a Bicing nevű szolgáltatást, amellyel a város által biztosított bicikliket használhatod jóval alacsonyabb összeg ellenében. Ezenkívül a félév elején érdemes beszerezned egy térképet az éjszakai buszhálózatról, ami elsőre egy kicsit bonyolultnak tűnhet, de az ottléted során nagyon jó hasznát fogod venni – és nem utolsó sorban a buszokon a bérleteddel utazhatsz és nem kell taxira költened.

A múzeumok belépői (egy két kivételtől eltekintve: Sagrada Familia, Casa Battló..) nem hatalmas összegek, és a legtöbb helyen elfogadják a diákigazolványt (a nemzetközit és az ESADE-st is). Érdemes kihasználni a hónapok első vasárnapjait is, amikor sok helyre ingyen bemehetsz. A pontos helyekről bármilyen útikönyvben, vagy a neten könnyen találsz felvilágosítást.

Amint már említettem, Barcelonában télen maximum 10 fokra süllyed le a hőmérséklet, és hó egyáltalán nem esik (mostanában sajnos eső se túl gyakran). A hidegebb levegő mellett a tél egyedüli jele így a szelesebb időjárás. A nyárról pedig csak annyit, hogy életem leghosszabb nyarát töltöttem ebben a városban. Elég ha azt mondom, hogy az utolsó nap amikor fürödtünk a tengerben október 25-e volt.

ESADE

Your browser may not support display of this image.Miután tehát megérkeztél, találtál lakást és felmérted a terepet, kezdődhet az ismerkedés és az egyetem. Készülj fel arra, hogy amint megemlíted, hogy az ESADE-ra jársz az első reakció egy elismerő sóhaj, a második pedig egy fura végigmérő pillantás lesz. Ennek a kettőnek pedig az az oka, hogy az ESADE Barcelona – és egyben az egész ország – egyik leghíresebb, ugyanakkor legdrágább egyeteme. Így az emberek többségét első hallásra lenyűgözi, hogy egy ilyen prominens egyetem hallgatójával állnak szemben, de azután az is eszükbe jut, vajon melyik zsebedben tartod azt a rengeteg pénzt amiből a tandíjadat fedezed.

Ezek után érthető, hogy az egyetem mindent megtesz azért, hogy méltónak bizonyuljon erre a hírnévre. A tanárok rendkívül jól képzett professzorok, és az órákat rengeteg vendégelőadó is színesíti – nem ritkán valamely nagyvállalat vezérigazgatója.

Az oktatás rendkívül gyarkolati, a diákok aktív részvételére és a közös problémamegoldásra épül. Csoportmunkaként valódi eseteket kaptunk a vállalatok jelenlegi problémáiról és javaslatainkat volt, hogy maguk a vállalatvezetők is meghallgatták. A gyakorlati jelleget az is bizonyítja, hogy az eddig elvégzett 3 egyetemi év alatt nem láttam annyi esetet, és nem prezentáltam annyit, mint ezalatt a négy hónap alatt. Itthonról olvasva ez talán ijesztőnek tűnhet, ott azonban nem volt az, és belegondolva, hogy később mekkora hasznát vehetem majd, ezt tekintem az egyetem egyik legnagyobb előnyének. A félév során könyvekre nem igazán volt szükségünk, a tananyagokat a tanároktól kaptuk nyomtatott formában a személyre szóló, saját kis postaládáinkba, így soha nem kellett a fénymásolgatás, vagy a könyvtári határidők miatt aggódni. Néhány tantárgyból nem volt a megszokott értelemben vett vizsga, helyette viszont rengeteg vizsgadolgozatot kellett leadnunk.

Your browser may not support display of this image.A félév egy kéthetes nyelvtanfolyammal kezdődik, amire mindenképpen érdemes jelentkezned, egyrészt mert segít feleleveníteni a tudásodat, másrészt mert ez kiváló alkalom, hogy elkezdj ismerkedni a többiekkel. Közvetlenül a nyelvtanfolyam után kezdődött az egyhetes Blocked Seminar, amelyre Barcelonától egy órányira, Montserratba utaztunk. Ott a kolostor mellett, négyágyas apartmanokban szállásoltak el minket, apartmanonként egy csoportot. Az egy hét a csoportépítés és a gyönyörű táj mellett szakmai szempontból is hasznos volt. Európa három egyeteméről érkezett professzoroktól hallgathattunk előadásokat, és beszélgethettünk velük a tapasztalataikról akár vacsora közben, vagy épp egy kávé mellett.

Közösség

A végére hagytam a cserefélév talán legfontosabb elemét. Ezalatt a négy hónap alatt egy szabályos kis család alakult ki a világ minden részéről érkezett 30-40 emberből. Számomra ez a közösség nyújtotta a legnagyobb motiváló erőt, hiszen ezek az emberek, a dolgokhoz való hozzáállásuk, és a köztük tapasztalt légkör teljesen különböztek attól, amit itthon megszoktam; mindenki külön érdekességnek számított, így összességében azt mondhatom tőlük tanultam a legtöbbet az egész félév alatt.

Your browser may not support display of this image.A barcelonai CEMS Club-nak köszönhetően rögtön a félév elejétől voltak közös programjaink, amelyekről később sem feledkeztek meg. Minden hétre jutott egy vacsora, buli, mozi, vagy éppen egy sushi-este. A hétvégéken közösen mentünk várost nézni, strandra, Barca meccsre és kirándulni a szomszéd városokba. Egyszóval igyekeztünk mindent közösen csinálni, program pedig volt bőven.

A szórakozás mellett amit még mindenképpen ajánlok, hogy használj ki minden egyes szünetet, szadad hetet, vagy hétvégét, hiszen Spanyolország gyönyörű, és Barcelona csak egyetlen város a sok közül. Nekem szerencsére utazásban is részem volt. A Blocked Seminar és a sulikezdés közötti üres héten négyen lementünk Andalúziába, béreltünk egy autót és bejártuk az egész vidéket az Alhambrától kezdve a legkisebb tengerparti falvakig. Felejthetetlen élmény volt!

Összességében tehát ismét csak az tudom mondani, hogy számomra Barcelona a lehető legjobb választás volt. Az ESADE-n megtapasztaltam azt a légkört, amely az egyik oka volt annak, hogy jelentkeztem a CEMS programba. Ez egyrészt az egyetemnek és a tanáraimnak, másrészt pedig a csoporttársaimnak volt köszönhető. Remélem ezzel a beszámolóval segítettem egy kicsit közelebb jutni a választáshoz, illetve szolgáltam néhány hasznos információval. Sok sikert és hasonló szép élményeket kívánok!