Stratégiai és Nemzetközi Menedzsment Kutatóközpont
A kutatóközpont létrehozásával erősíteni kívánjuk a Vezetéstudományi Intézet kutatási tevékenységét és javítani kívánjuk a kutatások feltételrendszerét a stratégia területén – együttműködve más egyetemi, illetve külső szervezetekkel.
A Kutatóközpont vezetője:
Dr. Szabó Zs. Roland, egyetemi docens, Budapesti Corvinus Egyetem. Summa Cum Laude minősítéssel szerezte meg doktori címét stratégiai adaptáció és versenyképesség területen, valamint tanácsadóként dolgozott számos gyorsan növekvő vállalatnál.
- Dr. Szabó Zs. Roland
- E-mail: zsoltroland.szabo@uni-corvinus.hu
- Tel: 061-482-5221
- MTMT: https://vm.mtmt.hu/search/slist.php?nwi=1&inited=1&ty_on=1&url_on=1&cite_type=2&orderby=3D1a&location=mtmt&stn=1&AuthorID=10020762&Scientific=1
A Kutatóközpont missziója:
- A Stratégiai és Nemzetközi Menedzsment Kutatóközpont célja a Budapesti Corvinus Egyetem kutatási tevékenységének erősítése főként a stratégiai menedzsment és a vállalati szintű vállalkozások területén mind hazai, mind külföldi kapcsolatokon keresztül.
- A Kutatóközpont fő missziója, hogy olyan kutatásokban vegyen részt, amely segíti a megértését annak, hogy mi a szerepe az egyes személyeknek és szervezeteknek az innováció és növekedés elérésében.
- A Kutatóközpont szándéka, hogy mind akadémiai, mind szakmai szinten biztosítsa a gazdasági növekedésre és versenyképességre, valamint a társadalmi jólétre vonatkozó szaktudását.
A Kutatóközpont elvei:
- jelenségek által vezérelt;
- interdiszciplináris - heterogén háttérrel rendelkező meghívott előadók;
- hatás gyakorlása - megérthető, alkalmazható;
- fejlett kutatási módszertan - többszintű megközelítés; integrált kutatási módszertan (a kvalitatív és kvantitatív módszertanok ötvözésével).
A Kutatóközpont létrehozásával a következő konkrét feladatokat kívánjuk megvalósítani:
- új kutatási programok beindítása,
- nemzetközi kutatási programokban való részvétel, a nemzetközi együttműködés és kapcsolatrendszer fejlesztése,
- magas szintű publikációk megjelentetése, beleértve a rangos nemzetközi folyóiratokban való megjelenést is,
- visiting scholar fogadási feltételeinek megjelenése, illetve ilyen pozíció betöltése külföldi egyetemen,
- intézményi kapcsolatok kialakítása hazai és nemzetközi szakmai szervezetekkel,
- nemzetközi konferenciák szervezése a központ kutatási területén,
- Ph.D. kutatási szemináriumokon való részvétel (pl. EDAMBA, EUDOKMA),
- a kutatások pénzügyi feltételeinek javítása,
- vállalati kapcsolatok fejlesztése, kutatások végzése vállalati megbízások alapján.
A 2015-2020-as kutatási program a következő:
- a vállalkozások szerepének társadalmi és gazdasági vizsgálata a növekedés szempontjából;
- stratégiai kettős képesség feltárása, amely magába foglalja mind a felderítést, mind a kiaknázást;
- a szervezeti tudásmegosztási folyamatok, a tanulás és a megújulás kapcsolódási pontjainak vizsgálata;
- az egyes generációk (X, Y, Z) és a vállalkozói kultúra kapcsolatának feltárása;
- a digitális átalakulás kezelése (Ipar 4.0).
A stratégiai vezetés témaköréhez kapcsolódva számos új, s a stratégia kutatása szempontjából figyelmet érdemlő nemzetközi tendencia kibontakozását tapasztalhatjuk. Ezek közül kiemelendőek az alábbiak:
- a vállalatközi kapcsolatrendszer új formáinak megjelenése, a hálózatosodás és a virtuális szervezetek növekvő térhódítása, ezzel párhuzamosan a vállalatok határainak elmosódása;
- vállalati integrációk, egyesülések és vállalatfelvásárlások, amelyek a szervezeti koncentráció új minőségét eredményezik;
- az üzleti tevékenység globalizációjának folytatódása;
- regionális integrációk szerepének erősödése, ezen belül is az Európai Unió kibővülése, hazánk közösségi tagállammá válása;
- a technológiai fejlődés stratégiai jelentőségének növekedése, a K+F tevékenység versenyképességet befolyásoló szerepének fokozódása;
- a társadalmi felelősség és a felelős vállalat koncepciójának erősödése és hatása a vállalati stratégiák tartalmára.
Kutatóközpontunk kutatási tevékenységének fókuszában a vállalati stratégia és annak az alábbiakban felsorolt speciális területei találhatók:
- Regionális gazdasági integrációk és azok stratégiai vonatkozásai
- Magyar vállalati fejlődési pályák
- Vállalatközi együttműködések
- Vállalati stratégia és társaságirányítás
- Vállalatok nemzetköziesedése
- Közvetlen külföldi befektetések
- Multinacionális vállalatok stratégiái és szervezete
- Corporate entrepreneurship
- Kettős képességű szervezetek
- Z generáció menedzsmentje
- Munkahelyi tanulás a digitális korban
A Kutatóközpont szintű projektjeink mellett nagy hangsúlyt fektetünk a hazai és nemzetközi partnerintézményeinkkel közösen kidolgozandó és lebonyolítandó összehasonlító kutatási projektekre
Fentieken túl a kutatási témáink iránt érdeklődő vállalatokkal is tervezzük közös projektek indítását.