Stratégiai és Nemzetközi Menedzsment Kutatóközpont

A kutatóközpont létrehozásával erősíteni kívánjuk a Vezetéstudományi Intézet kutatási tevékenységét és javítani kívánjuk a kutatások feltételrendszerét a stratégia területén – együttműködve más egyetemi, illetve külső szervezetekkel.

A Kutatóközpont vezetője:

Dr. Szabó Zs. Roland, egyetemi docens, Budapesti Corvinus Egyetem. Summa Cum Laude minősítéssel szerezte meg doktori címét stratégiai adaptáció és versenyképesség területen, valamint tanácsadóként dolgozott számos gyorsan növekvő vállalatnál.

A Kutatóközpont missziója:

  • A Stratégiai és Nemzetközi Menedzsment Kutatóközpont célja a Budapesti Corvinus Egyetem kutatási tevékenységének erősítése főként a stratégiai menedzsment és a vállalati szintű vállalkozások területén mind hazai, mind külföldi kapcsolatokon keresztül.
  • A Kutatóközpont fő missziója, hogy olyan kutatásokban vegyen részt, amely segíti a megértését annak, hogy mi a szerepe az egyes személyeknek és szervezeteknek az innováció és növekedés elérésében.
  • A Kutatóközpont szándéka, hogy mind akadémiai, mind szakmai szinten biztosítsa a gazdasági növekedésre és versenyképességre, valamint a társadalmi jólétre vonatkozó szaktudását.

A Kutatóközpont elvei:

  • jelenségek által vezérelt;
  • interdiszciplináris - heterogén háttérrel rendelkező meghívott előadók;
  • hatás gyakorlása - megérthető, alkalmazható;
  • fejlett kutatási módszertan - többszintű megközelítés; integrált kutatási módszertan (a kvalitatív és kvantitatív módszertanok ötvözésével).

A Kutatóközpont létrehozásával a következő konkrét feladatokat kívánjuk megvalósítani:

  • új kutatási programok beindítása,
  • nemzetközi kutatási programokban való részvétel, a nemzetközi együttműködés és kapcsolatrendszer fejlesztése,
  • magas szintű publikációk megjelentetése, beleértve a rangos nemzetközi folyóiratokban való megjelenést is,
  • visiting scholar fogadási feltételeinek megjelenése, illetve ilyen pozíció betöltése külföldi egyetemen,
  • intézményi kapcsolatok kialakítása hazai és nemzetközi szakmai szervezetekkel,
  • nemzetközi konferenciák szervezése a központ kutatási területén,
  • Ph.D. kutatási szemináriumokon való részvétel (pl. EDAMBA, EUDOKMA),
  • a kutatások pénzügyi feltételeinek javítása,
  • vállalati kapcsolatok fejlesztése, kutatások végzése vállalati megbízások alapján.

2015-2020-as kutatási program a következő:

  • a vállalkozások szerepének társadalmi és gazdasági vizsgálata a növekedés szempontjából;
  • stratégiai kettős képesség feltárása, amely magába foglalja mind a felderítést, mind a kiaknázást;
  • a szervezeti tudásmegosztási folyamatok, a tanulás és a megújulás kapcsolódási pontjainak vizsgálata;
  • az egyes generációk (X, Y, Z) és a vállalkozói kultúra kapcsolatának feltárása;
  • a digitális átalakulás kezelése (Ipar 4.0).

A stratégiai vezetés témaköréhez kapcsolódva számos új, s a stratégia kutatása szempontjából figyelmet érdemlő nemzetközi tendencia kibontakozását tapasztalhatjuk. Ezek közül kiemelendőek az alábbiak:

  • a vállalatközi kapcsolatrendszer új formáinak megjelenése, a hálózatosodás és a virtuális szervezetek növekvő térhódítása, ezzel párhuzamosan a vállalatok határainak elmosódása;
  • vállalati integrációk, egyesülések és vállalatfelvásárlások, amelyek a szervezeti koncentráció új minőségét eredményezik;
  • az üzleti tevékenység globalizációjának folytatódása;
  • regionális integrációk szerepének erősödése, ezen belül is az Európai Unió kibővülése, hazánk közösségi tagállammá válása;
  • a technológiai fejlődés stratégiai jelentőségének növekedése, a K+F tevékenység versenyképességet befolyásoló szerepének fokozódása;
  • a társadalmi felelősség és a felelős vállalat koncepciójának erősödése és hatása a vállalati stratégiák tartalmára.

Kutatóközpontunk kutatási tevékenységének fókuszában a vállalati stratégia és annak az alábbiakban felsorolt speciális területei találhatók:

  • Regionális gazdasági integrációk és azok stratégiai vonatkozásai
  • Magyar vállalati fejlődési pályák
  • Vállalatközi együttműködések
  • Vállalati stratégia és társaságirányítás
  • Vállalatok nemzetköziesedése
  • Közvetlen külföldi befektetések
  • Multinacionális vállalatok stratégiái és szervezete
  • Corporate entrepreneurship
  • Kettős képességű szervezetek
  • Z generáció menedzsmentje
  • Munkahelyi tanulás a digitális korban

A Kutatóközpont szintű projektjeink mellett nagy hangsúlyt fektetünk a hazai és nemzetközi partnerintézményeinkkel közösen kidolgozandó és lebonyolítandó összehasonlító kutatási projektekre

Fentieken túl a kutatási témáink iránt érdeklődő vállalatokkal is tervezzük közös projektek indítását.