December - 2017

Hallgatói beszámoló - 2008/09

University of Bologna

Az utazás

2009. január 31-én indultunk Kordás Tímeával, mivel ő hajdúszoboszlói én pedig debreceni vagyok, és persze nem mellékesen neki van egy autója……így autóval vágtunk neki az útnak.

Az út persze hosszabb volt, mint repülővel, viszont hosszas mérlegelés után ezt a megoldást választottuk, és hosszú távon jobban jártunk azzal, hogy autóval mentünk.

1. sokkal több csomagot tudtunk magunkkal vinni, ami kényelmesebbé tette a kint létet, és persze nagy összeget spóroltunk meg évkezdéskor, hisz nem kellett ágyneműt, konyhafelszerelés, tisztító szereket vennünk.

2. későbbiekben is hasznunkra vált, nagybevásárlások, vagy utazás alkalmával, mivel sokkal olcsóbban tudtunk így utazni, mintha vonattal mentünk volna

Így csak ajánlani tudom az autóval való kiutazást, akinek van rá lehetősége, hisz ha már 2 fő utazik olcsóbb, mint például a vonat.

Az osztrák autópálya matrica 7,70 €, míg az olasz autópálya Bolognáig 21,10 € (a fizetőkapus rendszer miatt).

A szállás

A San Vitale student residence-ben kaptunk szállást,(amit még itthonról pályáztunk meg, előre befizettük a 300 € kauciót, és további 2 havi lakbért 2x295€-t)

A meglehetősen nagy összegű lakbér ellenére megérkezéskor azzal szembesültünk, hogy az apartman feltűnően koszos, lelakott állapotban volt.

A gondnok, aki nem beszélt angolul, csak olaszul és pár szót németül, a kulcsok ellenében azonnal aláíratott velünk egy papírt, melyben elismertük a lakás felszereltségét…, amit ugye még meg sem nézhettünk… az meg végképp nem jutott eszünkbe, hogy megszámoljuk, hogy megvan-e az összes szék, stb …amit tanúsítunk az olasz nyelvű papír szerint…….. persze ebből később problémánk is lett.

Az úriember szintén elmondta, hogy itt nincs internet, de ajánl egy szolgáltatót, akivel nekünk kell majd szerződést kötnünk, de ezt majd később.

Ezeket a kellemetlenségeket leszámítva, szép helyen van a szállás, egy park mellett, ahol van kosárpálya, „futópálya”, friss levegő, és júniustól kabóca-ciripelés. A közelben van a Centro Commerciale (bevásárló központ J ) és egy Lidl. Az egyetem közel van, és csendes a környék, nincs nagy forgalom, és van klímás tanuló szoba,ami jól jön majd a 40fokban J.

Szerződés a Saissal

Az első sokk után, és az azt követő 2 napos takarítás után, amikor először mentünk be a belvárosba, jöttünk rá, hogy a buszközlekedés sem hasonlít a Saiss által ígértekre, ugyanis reggeli forgalomban több mint 45 perc volt a menetidő, és egyetlen busz járt a belváros felé, és egy az Agrár egyetem felé. Az éjszakai buszok meg sem közelítették a környéket, amivel (és a 12 € taxi díjjal) később szembesültünk.

Tehát összességében arra jutottunk, hogy nem tetszik nekünk ez a szállás, szeretnénk átkerülni a másik „kollégiumukba” a Via Pallavicinibe ami annak ellenére, hogy buszközlekedés szempontjából jobb helyen van, jobban felszerelt, még olcsóbb is, és van internet.

Ezért bementünk a Saiss irodába, ahol elmondtuk mit szeretnénk, amire az irodavezető fiatalember igen agresszíven reagált…, amit szóváltás követett…lényeg a lényeg…mivel nem bontottuk föl a szerződést a beköltözéstől számított 4 napon belül, ezért a továbbiakban erre csak úgy lett volna lehetőség, ha ezt minimum 3 hónappal a kívánt kiköltözés előtt írásban jelezzük irányukba.

Esetünkben ez azt jelentette, hogy ha azonnal jelezzük a kiköltözési szándékunkat, akkor leghamarabb májusban költözhetünk ki, és kereshetünk magunknak szállást a maradék 2 hónapra…… addigra már mi is tudtuk, hogy ez Bolognában szinte lehetetlen.

Így maradtunk. Cserébe igyekeztek elfogadhatóbbá tenni a lakhatási körülményeinket, ezért kicserélték a matracainkat…, bár ez sem volt zökkenőmentes. Röviden: addigra már megérkezett az ukrán lakótársunk, aki egy kukkot sem beszélt olaszul, és akkor jött a gondnok kicserélni a matracainkat, amikor ő volt a lakásban. Elvileg, mint a 6 matracot ki kellett volna cserélnie, de csak 5-öt cserélt ki, később meggyanúsítottak minket a 6. matrac és a fent említett székek ellopásával…de sikerült tisztáznunk magunkat.

Nem panaszkodni akartam ezzel, csak felhívni mindenki figyelmét, h milyen könnyű átverni egy figyelmetlen Erasmus diákot.

Tanulság!!! Nagyon el kell olvasni, hogy milyen szerződést írunk alá, esetleg lefordíttatni, ha lehet, és vigyázni kell a gondnokkal.

• Internet

Már említettem, hogy az internetet egyénileg kellett megoldanunk ( ez majdnem 2 hónapba telt). Az olasz internetszolgáltatók nem kötnek szerződést, csak olyan személlyel, akinek van olasz bankszámlaszáma, mivel egyikünknek sem volt megkérdeztünk több szolgáltatót is, mindenütt ez a szabály (és a válságra hivatkozva nagyon komolyan is vették) a mobil internet viszont iszonyúan drága. Így végül az ukrán lány nyitott egy olasz bankszámlát és így sikerült megkötnünk a szerződést a FASTWEB-bel, ami még annak ellenére is, hogy a félév végén a hamarabb felbontott szerződés miatt büntetést kellett fizetni, igen jutányos volt.

• Az apartman

Miután kitakarítottunk és két hét múlva lassan megérkeztek a többiek is, elég otthonos lett az apartman.

Lett egy ukrán és egy ausztrál lakótársunk az egyik szobában, mi voltunk Timivel a másikban, a 3. szoba viszont többször is gazdát cserélt, de huzamosabb ideig 2 török lány lakott velünk.

Mivel a törökök és az ukrán lány nem beszéltek olaszul, így a lakás, hivatalos nyelve az angol lett.

Összebarátkoztunk a szomszéd olaszokkal, és az épületben lakó legtöbb erasmusossal is, főleg közös főzések, és az épületben rendezett bulik alatt.

Az ügyintézés

Arra számítani kell, hogy az ügyintézés nem lesz olyan gördülékeny, mint itthon. Számolni kell a sziesztával, és azzal is, hogy általános dolog, ha egy iroda heti 2-szer 3 órát van nyitva, viszont nem szokatlan, ha az ügyintéző később érkezik, illetve érdeklődők hiányában hamarabb távozik.

Javasolnám, hogy a nemzetközi iroda mielőbbi meglátogatását, és az orientációs napot, itt kaptuk a diákot, az egyetemi kódokat, amivel hozzáférhetünk az ottani Neptunhoz (és ingyen lehet netezni az egyetem területén).

A tantárgy felvétel nem olyan, mint itthon, nem kell felvenni a tárgyakat az online rendszerben ( bár itt is találkoztunk 1 kivétellel az AGRITURISMO c. tárggyal, ott előre fel kellett venni) általában elég vizsgára jelentkezni, de a félreértések elkerülése végett érdemes beszélni az óraadó tanárral (szinte mindenki beszél angolul is, de nagyra értékelik, ha az ember olaszul próbálkozik, még akkor is, ha gyengén J)

A CILTA nyelvtanfolyam

Szintfelmérővel kezdtünk, majd csoportokra osztottak minket, a túl jók és a túl gyengék online csoportokba kerülnek, a többiek pedig heti 2x 2-3 órás oktatáson vesznek részt. Mi haladó csoportba kerültünk, itt a nyelvtan helyett inkább az olasz kultúra megismertetésére fordítottak nagyobb hangsúlyt. A kurzust egy fakultatívan választható vizsgabeszélgetés zárja.

Az egyetem

Az egyetemi ügyintézés a korábbiakhoz hasonlóan akadozott. Az ottani erasmus koordinátor nagyon segítőkész volt, és jól beszél angolul is.

Ajánlott nekünk néhány tárgyat, elmagyarázta a tárgy felvétel menetét, és amiben csak tudott segített (pl. elfaxolni a learning agreementet Budapestre).

• Tantárgyak

3 tárgyat olaszul, míg 3-at angolul tanultunk, és az összes tárgyat csak ajánlani tudom, például úgy is boldogultunk az olasz nyelvű tárgyakkal, hogy egyikünknek sincs olasz nyelvvizsgája, persze ez köszönhető a tanárok segítőkészségének (például Masia kiadta nekünk az óra anyagát angolul és olaszul is, Bosco elmagyarázta angolul óra után azt, amit nem értettünk, Regazzi pedig hagyta, hogy külön készítsünk egy prezentációt Magyarországról)

Biorisanamento del Suolo (Marco Bosco)

Agroturismo (Regazzi)

Biologia e Fisiologia delle Piante Arboree (Masia)

Rhizosphere Microbial Ecology and Biotechnology (M. Bosco)

Beneficial Rhizospheric Microorganism as Plant Production Factor (M. Bosco)

Agrifood marketing (Maurizio Canavari)

• Vizsgák

A vizsgázásnál minden tanár tekintettel volt a nyelvi nehézségekre, pl.: az olasz tárgyaknál engedték, hogy angolul folytassuk, ha elakadtunk az olaszban.

Agriturismóból egy PPT-t kellett készítenünk Magyarország agrár turizmusáról, ezt kellett előadnunk, olaszul, de mivel volt idő a felkészülésre, nem okozott nehézséget a 20 perces olasz bemutató.

Bologna

Az élet Olaszországban (költséges)

• Élelmiszer

Az itthoni árakhoz képest elég magasak az árak, főleg a húskészítményeké és a tejtermékeké,( és persze az alkoholoké is). A tészták, tésztaszószok, viszont jó árban vannak, tekintve, h mindenki pastát eszik naponta legalább 1-szer J

Ha olasz terméket veszünk, sokszor jobban járunk, mert az ottani gazdaság elég protekcionista, így figyelnek a saját termékek versenyképességére, bár ha tényleg spórolni akarunk akkor válasszuk inkább a Lidl-t  (van egy nem messze a San Vitale Student residence-től)

• Szórakozás

Nagy gondot fordítanak Bolognában az Erasmus diákok szórakoztatására, ezért majdnem a hét minden napjára szerveznek valamit ( a ravioli készítő tanfolyamtól a brazil party-ig bármit).

• Tömegközlekedés

A szállástól a 14C busz visz be a belvárosba és a 35-ös busz pedig ki az egyetemhez. Nem járnak túl gyakran sajnos, és éjszakai buszközlekedés sincs. A buszt viszont le kell inteni, mert nem áll meg akkor sem, ha vannak a buszmegállóban, csak akkor ha jelezzük valamilyen módon, hogy mi márpedig fel szeretnénk szállni.

A buszon automatából 1 €-ért tudunk jegyet venni, ami egy óra utazásra jogosít fel (közben át lehet szállni más buszokra is, csak az időkorlát számít)

Lehet kapni az újságáru standoknál  és a Tabaccheriákban Dieci viaggi-t 10 utazásra elég és 8€-ba kerül, ezt minden utazáskor lyukasztani kell, és Abbonamento mensile per studenti-t  27€-ért, ez a havi diák kombinált bérlet.

• Utazás

Olaszországnak elég jó a vasút hálózata (www.trenitalia.it) de nem árt jól megnézni, hogy milyen vonattal megyünk, mert ugyanaz az út kerülhet 4-szer annyiba is, igaz harmad annyi idő alatt odaér.

Fontos! A vonatjegyet nem elég megvenni, indulás előtt érvényesíttetni kell, általában a kijáratok mellett elhelyezett nagy sárga automatákba kell bedugni, és az rápecsételi az időt…és így végre már érvényes a jegyünk J

Tanácsok

• Aegee Bologna!!!!

Sajnos nekünk elég nagy kellemetlenségünk volt az Aegee Bologna nevű diákszervezettel, ezt azért mesélem el, hátha így megkímélek valakit a hasonló szituációktól.

Röviden:

Az Aegee több utat is szervezett az egész ország területén, mi is befizettünk 3 kirándulásra (fejenként összesen 360 € értékben), az első közös kirándulásunk a Róma túra lett volna, ám ennek az időpontját 4-szer is megváltoztatták, itt már kezdett gyanús lenni a dolog, és a kitűzött időpont egyébként is ütközött az egyetemi teendőinkkel, így semmiképp sem tudtunk volna elmenni, ezért elmentünk az irodába és jeleztük, hogy vissza szeretnénk kapni a pénzünket a Róma túráét, és a további 2 befizetett kirándulásunkét is.

Először megkértek minket, hogy hivatalosan levélben is írjuk meg a kívánságunkat, valamint adjuk meg a bankszámla számainkat, hogy ők majd visszautalhassák a pénzünket……ez áprilisban volt, azóta sem kaptuk vissza a pénzünket, pedig többször jártunk az irodában, rengeteg levelet írtunk, még az AEGEE  magyarországi ágával is felvettük a kapcsolatot, akik annyit mondtak, hogy…..hát igen a bolognai ágat április végén felszámolták mert gond volt az utazásokkal és a pénzvisszafizetéssel, és próbálkozzunk további levelekkel, ők nem tudnak segíteni

A pénzt azóta sem kaptuk vissza…

• Hasznos tippek
  1. dombor nyomott bankkártya- mert nagyon sok a lopás, és ahhoz kötelesek személyit/útlevelet vagy kódot kérni az eladók
  2. az elektromos berendezésekhez szükséges villásdugó-átalakító, mert a konnektorba csak a kis villásdugó megy be, a vastag (kör alakú) az nem J
  3. esernyő- nagy és szélálló, mert rengeteget esik az eső

Remélem segítségetekre voltam, ezzel a kis beszámolóval, ha valakinek lenne kérdése, nagyon szívesen válaszolok, és segítek, ha tudok.

e-ail címem: zsofia.olasz(kukac)gmail(pont)com

Minden Bolognába utazó  leendő erasmusosnak nagyon sok szerencsét, kellemes és hasznos időtöltést kívánok!!!