Október - 2017
30 31

Hallgatói beszámoló - 2009/10

Athens University of Economics

2009. augusztus 31-én indultam el Görögországba, athéni átszállással Lesbosz szigetére, hogy ott elkezdjem erasmusos félévemet. Az egész szeptembert Leszboszon töltöttem, részt vettem ott az Égei-Tengeri Egyetem görög nyelvkurzusán, ahol elsajátítottam a görög nyelv megértéséhez nélkülözhetetlen ábécét és a nyelvtani alapokat. Egy hónap után magam is meglepődtem, hogy elkezdtem megérteni a kisebb dialógusokat melyet a körülöttem élő görögök beszéltek. Leszbosz szigetén 28 európai diákkal együtt tanultam, 4 hétvégéből 2-szer az iskola szervezett nekünk programot, a többi hétvégén magunk béreltünk kocsit, vagy mentünk át Törökországba, amely másfél óra hajóútnyira volt Mytilene-től Leszbosz „fővárosától”. Ez az egy hónap nagyon eseménydús volt, és szerintem mindenképp megéri részt venni a EILC kurzusain, mivel így az ember „ráhangolódhat” az Erasmusra. Jól éreztem magamat Leszboszon.

Szeptember 30-án komppal áthajóztam Athénba, ahol a következő pár hónapot töltöttem.  Komp út éjszaka 12 órán keresztül tartott, de szerintem mindenképpen érdemes kipróbálni milyen is egy nagy görög komppal átszelni az Égei-tengert. Reggel 6 körül érkeztem Athénba. Reggel 8 körül már a lakásomba voltam, amit interneten a stayinathens.com- ról foglaltam. Szerintem én ezt nem túl szerencsésen oldottam meg, mert a lakás nem volt éppen jó környéken, és a higiéniai feltételeimnek sem felelt meg teljesen, de sajnos előre ki kellett fizetni az egészet, szóval változtatásra nem volt lehetőség. Ha még egyszer Erasmusra mennék biztosan inkább az első 1-2 hétben lakást keresnék, és közben máshogy oldanám meg a szállásom, mert sokat számít, hogy az ember milyen környezetben lakik.

Október elején 150 Erasmusossal részt vettem egy 4 napos túrán Mykonos szigetére melyet az ESN AUEB szervezett. A túra nagyon jól sikerült, nagyon sok embert megismertem, akikkel később az időm nagy részét együtt töltöttem, ráadásul még nyári idő volt a szigeten, szóval 150 fiatallal együtt én is pihentem egyet.

Az iskola október közepén kezdődött, persze a kurzusok körül-belül október végére indultak rendesen el. Az erasmusos kurzusok nem arról híresek, hogy nagyon sok munkát, és iskolán kívüli szabad időt kell ráfordítani a jegyek megszerzésére, minden kurzus egy vizsga és egy projekt kidolgozása zárt amivel a végén a vizsgaidőszakban azért kellett dolgozni.

Általános görög szokás a sztrájk, a munkabeszüntetés az iskola bezárása stb. A félév során többször volt rá alkalom, hogy bezárták az iskolát például azért mert két diák összeverekedett.  November 17-én semelyik egyetem nem nyit ki, mivel ez egy általános napja lett a tüntetéseknek. 1973-ban ezen a napon vette kezdetét diák tüntetések formájában a görögországi diktátorok elűzése. ’73-ban sajnos ezeknek a tüntetéseknek halálos áldozati is voltak, ezért olyan emlékezetes ez a nap, és ezért vonul Athén diáksága ekkor az utcára. 2008. decembere óta egy újabb ilyen nap is bevésődött a görögök naptárába, ugyanis egy tinédzser fiút egy visszaütődő rendőr- golyó eltalálta és az belehalt sérülésébe. A görögök nagyon tiszteletbe tartják az ilyen dátumokat, és megragadják az alkalmat, hogy utcára vonuljanak, akár már az alap indokon is túlszárnyalva. Ezeken a napokon az egyetem bezár a főépületben az órák elmaradnak, egyedül a menza marad nyitva ahol minden nap egyébként kétszer ingyen étkezhet minden diák.

Maga az egyetem egy körül-belül 50 éves épületben található, illetve a környező  utcákban megvásárolt egyéb kisebb-nagyobb épületekben. Általában az Erasmus- kurzusokat egy másik körül-belül a főépülettől 5 perc gyalogos távolságra lévő külön épületben tartják, ami sokszor a főépület bezárása alatt is nyitva tart.

Mindennapjaink Athénban általában azzal teltek, hogy az iskola után kiültünk a Plakára, vagy az Exarhiára kávézni, és megbeszéltük mi történt velünk aznap, nézegettük az embereket, beszélgettünk olykor-olykor a görögökkel, és jól éreztük magunkat.

A hétvégéken sokat utazgattunk. Általában autót béreltünk és úgy jártuk be a környéket, vagy ha messzebb kellett menni akkor távolsági busszal jutottunk el a helyre és ott béreltünk autót. Ha szigetre mentünk a szigeten béreltünk autót, mert a komp költségek elég magasak voltak az autók számára. Alapvetően mindenhol lehetett alkudni, és érdemes is volt mert 10-30 %-ot tudtunk alkudni az árakból. Összeszámolva átlagosan minden 3. hétvégét töltöttünk csak Athénban, mert annyi volt a látnivaló, hogy senki sem hagyta volna ki szívesen az „Erasmusából” ezen helyek megtekintését. Számomra az egyik legszebb élmény talán a Meteórák voltak, és persze Isztambul ahova Athénból sokszor találni olcsó oda-vissza repülőjegyet.

Ha még egyszer választhatnék, biztosan megint Görögországba mennék Erasmusozni, mert szerintem fél úton van a kelet és a nyugat között és mindenképp érdekes, más kultúra a megszokott közép európaihoz képest. Örülök, hogy belevágtam az Erasmusba, mindenkinek csak ajánlani tudom.