Október - 2017
30 31

Hallgatói beszámoló - 2009/10

Instituto Superior Politécnico

Your browser may not support display of this image. Az Erasmus program jóvoltából félévet tölthettem Portugáliában Viseu városában, először is az utazással kezdeném, én a TAP Portugál légitársasággal utaztam ki heti 3 járatot indítanak Budapest és Lisszabon között, majd onnan utaztam tovább busszal, később derült azonban ki hogy Madrid és Viseu között naponta 2szer jár busz, szóval Madridi átszállással is ki lehet jutni, ami jóval olcsóbb. Az utazásom napja szeptember 21-én volt, az oktatás csak október első hetében kezdődött, de az ügyintézés miatt ez így teljesen jó volt, tudni kell a mediterrán ország lakóiról hogy bármiféle ügyintézés sokkal tovább tart, mint nálunk és ezen nem szabad idegeskedni ezt bele kell kalkulálni, az teljesen normális hogy az első héten az ember állandóan a nemzetközi irodában van, mindezek ellenére a portugálok nagyon kedvesek és segítőkészek. Nekem nem volt mentorom, igazából nem volt ez miatt semmi probléma, mert a koordinátorom mindenben segített. Nekem már kiutazásom előtt meg volt a szállásom, én egy kollégiumban laktam, ami az egyetem (Polytechnic institute of Viseu) udvarában volt. A kollégium teljesen igényes a fürdőszoba a szobában van, és közös konyha van, aminek a hátránya, hogy nem lehetett főzni, (csak egy mikró volt), valamint ismerős sem jöhetett fel, ha nem ott lakott, ettől eltekintve nagyon rendben volt, de aki akart az el tudott költözni az albérletek gyakorlatilag ugyanennyibe kerültek (150 euró/hónap). Az iskolában volt menza, ebéd és vacsora, 4 féle menü volt (diétás, vegetáriánus, halas, és húsos) ezekben benne volt egy leves, főétel egy üdítő és egy gyümölcs mindössze 2 euró 35 cent volt és teljesen korrekt, engem ledöbbentett, hogy mennyire higiénikus volt a konyha, lefóliázott zsemlék és becsomagolt evőeszközök voltak.

Az én egyetem körülbelül 10 perc sétára volt a kollégiumtól, mert én az agrárra jártam , az egyetem agrár része nem túl nagy körülbelül 500 fő jár oda összesen, beleértve a 3 szakot, amit ott oktatnak. A több száz fős évfolyamokhoz szokott corvinusosként az első meglepetés az volt, hogy a kurzusokra 10, maximum 15 fő jár, ott az egyetemen mindenki ismer mindenkit, nagyon családias a hangulat. Az osztályban én voltam az egyetlen Erasmusos, az óra portugálul folyt, de nekem mindig lefordították, és óra előtt megkaptam angolul az összefoglalást. Az egyetemhez tartozott egy könyvtár ahol rengeteg angol könyv volt, sőt találkoztam magyar angol könyvel is, az egyetem nagyon jól felszerelt és az oktatás gyakorlat orientált.

Az órarendem jól volt össze állítva, a hétfő az szabad volt, és a többi napokon reggel 8tól délután 2 óráig voltam bent . A vizsgaidőszak eléggé húzós volt, de azért meglehetett csinálni.

Az egyetem területén volt egy szőlő, alma és olíva ültetvény, a gyakorlatok itt zajlottak, a gyakorlatok pl, szőlő termesztésből reggeltől délutánig tartott és utána lazításként mindig barbeque party volt. Itt az agrár részen nagyon családias volt a hangulat, gyakorlatok után mindig volt valami sütés, főzés és borozgatás ahova meghívták a tanárokat. Nekem furcsa volt, hogy az egyetem ebédlőjében a tanárok együtt kávéztak illetve ebédeltek a diákokkal.

Az egyetem több szakmai kirándulást szervezett, többek között ellátogattunk a Douro völgybe, ez Portugália legnagyobb szőlő termesztő vidéke, többek között a világörökség része, valóban hihetetlenül szép, a teraszosan művelt szőlőültetvénnyel, régi présházakkal, ez az a vidék, amit feltétlenül meg kell nézni. A csoporttal több borászati üzemet látogattunk meg, ahol természetesen borkóstolás is volt.

Your browser may not support display of this image. Néhány pár szót szeretnék írni magáról Viseuról is. Ez a régió legnagyobb városa, kb. 60 ezer lakosa van, a városka nagyon hangulatos a központja igazán mediterrán jellegű, szűk utcákkal valamint az erkélyeken száradó ruhákkal, itt található a legtöbb kávézó, és étterem valamint ajándék boltok, az óvárosban igazi öröm sétálni minden utcában találunk valami építészeti érdekességet. Legfontosabb látnivalói a Largó de Sé nevezetű katedrális, valamint a vele szemben található Misericórdia nevezetű templom. A város központja nagyon szépen rendben volt, a kollégiumtól gyalog 20 perc alatt érhető el, a városban volt helyi járat, de elég ritkán járt, így nem láttam szükségesnek, hogy bérletet vegyek. A központtól nem messze volt a Founten nevezetű szabadidőközpont, ahol volt uszoda valamint teniszpálya, illetve hozzátartozott egy gyönyörű park, ahol mediterrán növények voltak. A parkhoz tartozott egy szabadtéri edzőterem valamint futópálya is.

A szállásomtól nem messze volt a Palacio de Gelo nevezetű pláza mindig ide jártam bevásárolni, mert minden egy helyen volt, de a helyiek előnyben részesítik a piacokat is, ahol főleg zöldséget és gyümölcsöt valamint nagyon finom sajtokat is árulnak. Tudni kell, hogy a portugálokban benne van a lokálpatriotizmus, nincsen annyi import áru, mint nálunk, nagyon védik a saját terméküket és szerintem ez a normális, ha már a vásárlásnál tartok írnék egy két dolgot az árakról is. Körülbelül ugyanannyi mint nálunk, a gyümölcsök zöldségek jóval olcsóbbak, a kenyér tejtermék az olyan árban van, mint itthon. Mivel tenger parti ország (pontosabban óceáni) iszonyatos mennyiségű halak és tengeri herkentyűk vannak, engem legjobban a kiszárított és besózott halak sokkoltak, amik úgy néztek ki, mint egy repülő mókus és mindenki ezt vitte, nekem nem volt lelki erőm hogy ezt a specialitást megkóstoljam. Sajnos az édességek drágábbak, ez engem mélyen érintett, mert én nagy csokoládé faló vagyok.

A portugál konyha hasonló, mint itthon, bár igaz hogy mindent olívaolajban sütnek így sokkal egészségesebbek és ízletesebbek a húsok. Elég sok zöldséget valamint halat használnak fel, a legnépszerűbb halfajta a bacalhau, ez az egyik nemzeti ételük is, én is megkóstoltam, őszintén nekem annyira nem jött be, eléggé rostos húsú tengeri hal. Desszertek közül híres a doce de ovos valamint a pao-de-lo, valamint a portugál kávé nagyon jó, két előadás között az embert remekül fel tudta dobni egy sütemény és egy jó erős kávé. Valamint érdemes megkóstolni a portugál borokat, például a Vinho do Porto-t, illetve a jeropigo nevezetű borokat, az utóbbi hasonló a tokajihoz, egy nagyon édes bor.

Az Erasmusos élet nagyon jó volt oda kint, 40-en voltunk összesen, spanyol lengyel litván és török nemzetiségűek, valamint én voltam az egyetlen, aki képviselte kis hazánkat. A karácsonyt kivéve nem volt olyan hétvége hogy nem együtt buliztunk, megünnepeltük a halloween-t, illetve elő szilvesztert is tartottunk, december közepe táján, jó spanyol szokás szerint éjfél előtt 10 másodperccel szőlőszemeket kezdtünk enni.

Valamint eljártunk jégkorcsolyázni, bowlingozni, illetve Coimbrában is voltunk egy zenei fesztiválon. Általában szerdánként közösen vacsoráztunk egy kisebb vendéglőben, majd utána együtt buliztunk. A Portugál discoban hajnali 2kor kezdődik csak a parti, előtte teljesen pangás van, és körülbelül reggel 6ig tart az önfeledt szórakozás. A belépők változóak, általában 5 euró a minimum és ezt le lehet inni, (persze nem kötelező, de ezt ki kell fizetni) minden discoban kis mágnes kártyákat adnak a bejáratnál és nem a pultnál kell fizetni, hanem a kijáratoknál.

Az ember, ha kint jár mindenképpen érdemes kirándulgatni, mert az ország gyönyörű, busszal jól járható az ország, bár ha többen voltunk, akkor érdemesebb volt autót bérelni, illetve országon belül elég sok fapados repülő jár, ami olcsóbb, mint a busz. Nekem sikerült a legfontosabb városokat felfedezni, jártam Portóban, itt érdemes befizetni egy borkóstoló túrára ez angol nyelven folyt és 6 pincét látogattunk meg. A karácsonyi szünetet kint töltöttem, szerencsémre nem unatkoztam, mert bátyám kijött hozzám így együtt fedeztük fel Portugália déli részét illetve Lisszabont, nagyon hangulatos a meredek szűk utcáival és a rengeteg szép épületeivel.  A legjobban nekem Sintra illetve Nazaré tetszett.

Your browser may not support display of this image. A lengyel barátaimmal jártam a Kanári szigeteken is a repülőjegy mindössze 20 euró volt oda vissza, igazából semmi különleges látnivaló nincsen a szigeteken, én Las Palmason illetve Mas Palomason voltam, az időjárás az nagyon jó volt, 30 fok körüli kánikula volt. A tengerparton lehetett szörfözni illetve tanfolyamra beiratkozni. Az árak Las Palmason nem éppen a legolcsóbbak, de azért nem volt annyira vészes.

Az idő  Portugáliában teljesen jó volt, nagy élmény volt, hogy december elején még az egyetem gyümölcsösében almát ettünk a fáról, gyakorlatilag a leghidegebb december közepétől január közepéig tart, de napközben 8 fok alá nem ment soha, valamint a csapadék az eső (rengeteg eső) formájában hullott. Mivel enyhe az időjárás nem nagyon fűtenek, a kollégiumban is eléggé óvatosan bántak vele.

Ez a félév életem egyik legszebb és legtartalmasabb féléve volt az biztos, az angol nyelvtudásom a szakmai része nagyon sokat fejlődött, illetve a többiekkel csak angolul beszéltünk, bár néha voltak nyelvi nehézségek, mert a boltokban a konyhán abszolút nem tudnak angolul, ezt azonban gyorsan megtanulja az ember, ha nem akar éhen halni. Igaz hogy én voltam az egyetlen magyar, de soha nem volt honvágyam, mert kint nem lehet unatkozni, és egy ilyen kaland után az ember sokkal bátrabb és talpraesettebb lesz az biztos.