Október - 2017
30 31

Hallgatói beszámoló - 2009/10

Universität zu Köln

Harmadéves pénzügy szakos hallgatóként az őszi szemesztert töltöttem Kölnben. Kiutazásom előtt nem igazán örültem neki, hogy ide nyertem Erasmus ösztöndíjat, de a félév során ez az érzés gyökeresen megváltozott bennem.

Város, közlekedés:

Köln Németország negyedik legnagyobb városa körülbelül 1 millió lakossal. Ennek ellenére a város hangulatilag sokkal inkább hasonlít egy kisvárosra, mintsem Budapestre, néhány forgalmasabb helyétől (Hauptbanhof, Neumarkt) eltekintve. A város legnagyobb nevezetessége a Kölni dóm, amely több millió turistát vonz minden évben. Az ember nem tud mellette úgy elmenni, hogy ne csodálná meg, különösen éjszaka, kivilágítva gyönyörű. A dóm tornyába mindenképpen érdemes felmenni, mert innen nagyon szép a kilátás az egész városra és diákoknak csak 1 euróba kerül. Ezen kívül van még néhány érdekes múzeum a városban, ezek közül nekem a csokoládé múzeum tetszett a legjobban, ahol többek közt nagyon jó minőségű Lindt csokit is gyártanak, amiből a kóstoló is beletartozik a belépő árába.

A városon belüli közlekedés nappal jónak mondható, amit a szerteágazó U-bahn hálózat biztosít (buszokkal nem sűrűn találkozik az ember). Az U-bahn leginkább a villamosra hasonlít, de egyes helyeken a föld alatt is közlekedik, ezért van egy kis metrós beütése is. Az éjszakai közlekedés tekintetében már kevésbé kedvező a helyzet, ugyanis hétköznaponként az utolsó U-bahn-ok 1 órakor mennek, a reggeli elsők pedig csak fél 5-kor, viszont a legtöbb szórakozóhely már 3 óra körül bezár, így hazajutásra marad a taxi, ami nem éppen olcsó, de ha többen összefogtok, akkor azért néha-néha belefér. Hétvégén már nem kell ilyen problémától tartani, hiszen egész éjszaka üzemel az U-bahn hálózat.

Utazás, kirándulás:

A város legnagyobb előnyének a kiváló elhelyezkedését tekinteném. A szemeszter elején minden cserediáknak be kell fizetnie kb. 200 eurót, amiért cserébe egy Semesterticket-et kap. Ezzel a bérlettel a félév során egész Észak-Rajna-Vesztfália tartományban ingyen utazhat majd, ami nem kis dolog, hiszen olyan városok vannak a tartományban, mint Bonn, Düsseldorf vagy éppen Dortmund.

A korábban említett nagy városokon kívül remek kirándulási úti cél lehet még Brühl és Königswinter, ahol egy-egy nagyon szép kastély található, illetve a téli szemesztert kint töltőknek Münster és Aachen, ahol karácsony előtt igazán hangulatos Weinachtsmarkt fogadja az arra látogatókat. Van itt minden, ami szem-szájnak ingere, különféle nemzeti ételek és persze az elengedhetetlen forralt bor is, az egyik bódéban még „ungarische Lángos”-t is árultak.

Köln kitűnő  fekvését kihasználva, másfél óra Brüsszel, 2 óra Amszterdam és 3 óra Párizs érdemes egy kicsit Németországon kívülre is elkalandozni. Az ICE, illetve Thalys nagysebességű vonatokra elég drágák a jegyek, de 300 km/h feletti sebességet érhetünk el, ha a velük történő utazást választjuk. Ennek ellenére én inkább az autókölcsönzést ajánlanám. Egy esős szeptemberi délután úgy határoztunk néhány Erasmusos társammal, hogy a hétvégén célba vesszük Belgiumot. Gyorsan összeszedtük az érdeklődőket és 15-en három kocsival pénteken elindultunk Antwerpenbe, aztán továbbutaztunk és a 3 nap alatt még ellátogattunk Gentbe, Bruggebe és természetesen Brüsszelbe is. Az útiköltség az autóbérléssel és a benzinnel együtt nem volt több 30 eurónál, viszont az élmény felejthetetlen.

Ezen felbuzdulva a félév során tettünk még ilyen autós kirándulást Frankfurtba, illetve Hollandiába is.

Az egyetemi szervezésű kirándulásokat is érdemes megemlíteni, mivel a félév során az “Akademisches Auslandsamt” több ilyet is szervez. Így 3-4 napot lehetett eltölteni Berlinben vagy éppen Lipcsében 80-90 euróért, amiért a szállást, utazást, reggelit, esténként különböző éttermekben vacsorát illetve rengeteg szervezett programot kaptunk. Mondanom sem kell, hogy a befizetett ár csak a töredéke annak, amennyibe ezek a kirándulások ténylegesen kerülnek (a többit az egyetem fizeti különböző támogatások révén), így érdemes időben jelentkezni, mert nagyon hamar feltöltik a diákok az utazó keretet.

Azoknak, akik még távolabbra vágynak érdemes lehet figyelni a fapados légitársaságok ajánlatait, különösképpen a Ryanair-t, mivel Düsseldorf-Weeze Airport-ról (2 óra vonattal Kölnből és a Semesterticket miatt ingyen lehet oda utazni) ki lehet fogni a hazai vonatjegyeknél olcsóbb repülőjegyeket Londonba, Edinburghba vagy éppen Ibizára.

Szállás, szórakozás:

A külföldi szállás kiválasztása már jóval a kiutazás előtt megtörténik. Én mindenképpen a kollégiumot ajánlom mindenkinek. Egyrészt ez van a legkedvezőbb áron, bár a havi 200-250 euró haza viszonylatban még így is soknak számít, másrészt pedig itt óriási a társasági élet, ami a nyelvtanulás, illetve a szórakozás szempontjából nem elhanyagolható. Engem, illetve a legtöbb magyar társamat Efferenben, az ottani „Studentendorf”-ban helyeztek el, ami szerintem a lehető legjobb. Itt lakik szinte az összes Erasmusos diák. A legtöbben 3 illetve 4 személyes norvég típusú házakban laktunk, ahol mindenkinek saját szobája volt a konyhán és a fürdőszobán pedig a 3-4 ember közösen osztozott. Efferenben jó idő esetén a kinti közös főzések, rossz idő esetén pedig a házibulik nagyon jól összeszokott csapatot formáltak. Egyetlen hátránya volt csak, hogy innen kb. 30 perc az egyetem, de talán ez nem olyan vészes, hiszen biciklivel akár 20 perc alatt is meg lehetett járni.

Már érkezésünk hetén a Welcome Week-en nagyon sok közös programot szerveztek a kinti koordinátorok, amelyeken mindenképpen érdemes részt venni, hiszen itt alakulnak ki azok az ismeretségek, barátságok, amik a félév során tovább tudnak erősödni. Később is volt általában minden héten egy-egy központilag szervezett buli, ezekről általában Facebook event formájában lehetett tudomás szerezni, de ekkor már a spontán önszerveződő bulik sem voltak idegenek számunkra, illetve a legalapvetőbb heti programnak a keddi Flanagan’s számított.

Szórakozás tekintetében Köln legnagyobb ünnepe a karnevál, ahová mintegy 1 millió turista érkezik a világ különböző pontjairól. A karneváli szezon november 11-én 11:11-kor kezdődik egy egynapos bulival, amikor teljesen felfordul a város és mindenki különféle mókás jelmezt ölt rangra és korra való tekintet nélkül. Majd egy egész hetes forgatag, bulikkal, jelmezekkel, felvonulással zárja a karneváli szezont februárban.

Egyetem, tárgyak:

A külföldi félév elején szeptemberben 1 hónapos intenzív nyelvi kurzuson van lehetőség részt venni, amit szerintem nem szabad kihagyni. Ez idő alatt sikerülhet kissé visszarázódni a régen használt német nyelvbe, és aki erős csoportba, jó tanárhoz kerül annak akár fejlődni is.

A köln-i egyetem meglehetősen nagy múltra tekint vissza, ugyanis 1388-ban alapították. Ennek ellenére színvonala körülbelül megegyezik a Közgázéval és a tárgyak nehézségi szintjei között, csakúgy, mint otthon elég nagy a differencia. Az angol nyelven oktatott tárgyak tekintetében nem bővelkedik a kölni-i egyetem, különösen nem, ha pénzügyesek számára itthon elfogadhatóakat keresünk. Ettől függetlenül a németül való tanulást csak annak ajánlanám, aki tényleg biztos nyelvtudással rendelkezik, mert ebben az esetben szinte kizárólag német diákokkal fogja együtt hallgatni az órákat, míg az angol tárgyakat sok más Erasmusos hallgatóval egyetemben.

Mindent összevetve a félév során a leghasznosabbak a Supply Chain Management tárgyak voltak, amelyeket a téma nemzetközileg is elismert szaktekintélye Prof. Dr. Ulrich Thonemann oktatta. A tárgy első részében, a Supply Chain Strategy keretében már korábban megtanult vállalati pénzügyek, statisztika és operációkutatás ismereteinket foglaltuk egységes keretbe a stratégia szemléletet tükrében, sőt még egy repülőtér látogatásra is elmehettünk, ahol az UPS működésébe nyerhettünk betekintést. A tárgy második felében a Supply Chain Planning-ben a való világból vett szimulációs és optimalizálós feladatokat oldottunk meg, illetve két, ilyen típusú problémák megoldását segítő programmal az Arena-val és a Lingo-val ismerkedtünk meg. Mindkét kurzus során esettanulmányokat kellett csoportokban megoldanunk, illetve egy konkrét termék gyártását is végig kellett modelleznünk. A vizsgák nehézségi szintje közepesnek mondható. A számolós feladatokat megértve és azt a nagy előnyt kihasználva, hogy legálisan lehetett használni egy oldal kézzel írott Cheat Sheet-et, amire annyi elméleti anyag ráfér, amennyit korábban senki sem gondolt volna, a vizsga simán teljesíthető volt.

Egyetlen igazán szakomhoz köthető tárgyam az International Taxation volt. A tárgy neve magáért beszél, kiegészítésképpen annyit, hogy esettanulmányokkal tűzdelve a kettős adóztatás problémáit és annak elkerülését boncolgattunk magánszemélyek és különböző társasági formájú vállalatok esetében. A vizsga nem volt nehéz és egy kis tanulással könnyedén jó jegyet lehetett belőle szerezni.

Egy másik tárgyam az Economic Expansion in the 19th Century leginkább a hazai gazdaságtörténethez hasonlít. A tanár elég jó fej és az órák is viszonylag érdekesek. A vizsga nem túl nehéz, két esszékérdést kell kifejteni 60 perc alatt.

Ezen felül lehetett még jelentkezni egy Business English nevezetű tárgyra is, ami tulajdonképpen egy nyelvkurzus volt, annyi különbséggel, hogy egy brit anyanyelvű hölgy tartotta és nagy hangsúlyt fektettünk az aktuális gazdasági, politikai témákra. Minden órára a CNN-ről vagy a BBC-ről vett híreket kellett előadnunk, illetve az órákon pedig cikkeket elemeztünk a Financial Timesból. Ezt a kurzust mindenkinek csak ajánlani tudom, mivel sokkal hatékonyabbnak ítéltem meg, mint bármely hazai nyelvórát, amin eddig valaha részt vettem.

Összességében tehát nem voltak nehezek a kinti vizsgák. Az egyetlen igazi nehézség a félév során az volt, hogy haza kellett utazni a vizsgaidőszakban Magyarországra, hogy a kinti 5 vizsga mellett még itthon is ugyanennyit abszolváljak, úgy hogy se egy előadáson, se egy szemináriumon nem voltam. Ráadásul több itthoni tárgyra hétről hétre beadandókat kellett írni, ami azért sok időt és energiát kivett, ahelyett, hogy teljes mértékben élvezhettem volna a kinti életet. Tulajdonképpen olyan volt, mintha két egyetemet kellett volna párhuzamosan végeznem.

Árak:

Az élelmiszer árak nagyjából megegyeznek azzal, amit Magyarországon tapasztal az ember. Az effereni diákfalu közelében van egy Lidl és egy Rewe is, ami jó bevásárlási lehetőséget biztosít. A Lidl olcsóbb, a Rewe-ben pedig nagyobb a választék, aztán a félév során majd mindenki kitapasztalja, hogy melyik számára a kedvezőbb.

A közlekedés sokkal drágább, mint itthon, de szerencsére miután október elején megkaptuk a Semesterticketet ezzel már nem kellett többé foglalkoznunk, hiszen ingyen utaztunk, sőt ha ismerős jött hozzánk látogatóba, hétvégén vagy hétköznap este 7 óra után még ő is ingyen jöhetett velünk.

Étkezési lehetőség közül az egyetemi menzát ajánlanám, mivel elég jó áron, kevesebb, mint 3 euróért már megebédelhetünk salátával és desszerttel együtt. Illetve a menzának a másik nagy előnye még az, hogy a közös kajálások alatt elég jó barátságokat lehet kialakítani.

Zárszóként annyit mondanák, hogy Köln nagyon jó választásnak bizonyult és rengeteg új élménnyel tértem haza, amiben pedig teljesen biztos vagyok, hogy vissza fogok még térni Kölnbe, ha más nem a karneválra mindenképp. Jó tanácsként pedig csak annyit, hogy ne hagyjatok ki semmilyen lehetőséget, gondolok itt bármilyen utazásra vagy bulira, mert ez az Erasmus félév csak egyszer lehet az életben, aztán tanulni pedig lesz még időtök később is.