Október - 2017

Hallgatói beszámoló - 2009/10

TU München - Weihenstephan

Egy félév Münchenben

Életem egyik legszebb 6 hónapját Münchenben, annak is a legészakibb csücskében, Münchentől mintegy 40 km-re fekvő Freising nevű településen töltöttem erasmusos hallgatóként. Félve indultam neki a félévnek, de tudni szerettem volna, igazak-e a legendák arról, mennyire szép, eseménydús és felejthetetlen egy külföldön töltött szemeszter. És nem csalódtam, ez tényleg így van.

Az őszi szemeszter Németországban október végén kezdődik (ezen kicsit meg is voltam lepődve), de én már október 1-én megérkeztem Freisingbe. Érdemes volt előbb elindulni, mert az egyetem rengeteg színes programot szervezett nekünk külföldi hallgatóknak az első hetekben, ahol azon kívül, hogy egymást megismertük, megszereztük az első nagyon jó nemzetközi barátainkat, bebarangoltuk München legfontosabb nevezetességeit, megismertük a legszebb belvárosi kis utcákat, a legjobb sörözőket, ahol a leghíresebb söröket csapolják, ahol a legfinomabb a perec és a bajor virsli.

A városról

München a legnagyobb német tartomány, Bajorország fővárosa. Berlin és Hamburg után Németország harmadik, az Európai Unió tizenkettedik legnagyobb városa. München népessége megközelítőleg 1,3 millió fő, agglomerációjával együtt lakossága körülbelül 3 130 000 fő. A városon keresztülfolyik az Isar folyó. München Németország egyik gazdasági, közlekedési és kulturális központja, egyike Európa legvirágzóbb városainak. A város mottója: „Die Weltstadt mit Herz(Világváros, amelynek szíve van).

A város csodaszép. Ha az ember Münchenbe téved, garantáltan sosem unatkozik. Mindig akad valami új felfedeznivaló. Kihagyhatatlan a belvárosban a Marienplatz és a városháza harangjátéka, a Frauen Kirche, a Hofbrauhaus, a Viktualien-piac, a kis zegzugos belvárosi utcák, a képtárak (Neue, Alte Pinakotek, valamint a Pinakotek der Moderne), az Englisher Garten, az Olimpiai park az olimpiai toronnyal, a Nymphenburgi kastély, az Allianz Aréna és még sorolhatnám tovább. Az alábbi linkekre kattintva további érdekességeket tudhatunk meg a városról:

Ezzel szemben Freising, egy 48.500 fős lakosságú egyetemváros, a béke és a nyugalom szigete. Nincs az a nagyvárosi forgatag, mint Münchenben, tehát aki nyüzsgésre és pezsgő életre vágyik, az kénytelen nap, mint nap München és Freising között ingázni. Természetesen azért itt is akad egy-két látnivaló, mint például a Dom és a sörfőzde (Weihenstephan), ahol már 1040 óta főzik a sört, de alapvetően ez a város a nyugodt életről és a kikapcsolódásról szól.

Elérhetőség, közlekedés

München Budapestről több közlekedési eszközzel is megközelíthető. Naponta indulnak buszok Budapest Népligetből, vonatok a Keleti pályaudvarról, és természetesen repülővel is utazhatunk. Mindegyiknek megvan az előnye és a hátránya is. Sajnos fapados repülőjáratok nem közlekednek a két város között, ezért aki gyorsan, kényelmesen, kevés csomaggal szeretne utazni, az jó előre le kell, hogy foglalja a repülőjegyeket, ami sok esetben még így sem túl pénztárcabarát. Természetesen időnként ki lehet fogni kedvezményeket, de ez elég ritka. Én a vonattal való utazást javasolnám. Minden nap minden második órában indul vonat Budapest Keleti pályaudvarról és München Hauptbahnhofra érkezik. Ha nappal utazunk, akkor a kényelmes és nagyon gyors Raily Jet járatokkal utazhatunk. Ennek 8 óra a menetideje, a jegy ára pedig 49 Euró. Sajnos diákkedvezményt nem lehet igénybe venni, de minden vonatra lehet 29 Euróért jegyeket váltani. Ezt időben le kell foglalni, mert nincs belőle túl sok, de utazás előtt 1-2 héttel még biztosan kaphatók. Az éjszakai vonatok menetideje kicsit hosszabb, kb. 10 óra alatt teszi meg ugyanezt a távolságot. A másik nagy különbség, hogy ezek a vonatok nem azok a szuperkényelmes modern vonatok, hanem a jó öreg, Magyarországon már mindenki által jól ismert kis kékek.

A tömegközlekedés mellett javasolnám még az autós közlekedést. Tudom, hogy erre nincs mindenkinek lehetősége, de ha mégis, akkor mindenképpen érdemes nekivágni autóval az útnak. Budapestről nagyjából 7 óra alatt elérhető München, a két város között végig autópálya vezet.

Münchenen belül a tömegközlekedés véleményem szerint nagyon jól kiépített, viszont elég drága. Ha csoportosan utazik az ember, úgy nagyon jó, de ha egyedül, akkor nem túl kedvezményes. München különböző zónákra van felosztva, és minden zónára lehet külön jegyet venni. Aki Freisingben tanul, annak sajnos az összes zónára vonatkozó (Gesammtnetz) jegyet kell váltania. Egy 1 személyes napijegy 10.50 Euróba kerül, egy csoportos napijegy pedig 18.80 Euró. A csoportos jegyeket minden esetben 5 fő veheti igénybe. Mivel én rengeteg időt töltöttem Münchenben is, nem csak Freisingben, havi bérletet váltottam. Diákigazolvány, iskolalátogatási igazolás és lakhelyet igazoló okmányok együttesével lehetett kedvezményes, úgymond diák bérletet vásárolni, ami havonta 56 Euróba került. 2 részből áll: az egyik része csak Freisingen belül vehető igénybe 33 Euróért, és ehhez adnak egy kiegészítő bérletet, ami egész Münchenben használható, 23 Euróba kerül. A kettő csak együtt vehető igénybe!

Freisingen belül gyalogosan gyakorlatilag 20 perc alatt szinte minden elérhető. A vasútállomástól 20 perc sétára volt a kollégiumom, onnan pedig szintén 20 perc sétára az egyetem. A belváros és élelmiszerbolt kicsit közelebb. Tehát aki kevesebb időt tölt Münchenben és inkább Freisingben tevékenykedik, annak nem érdemes bérletet váltania és így rengeteg pénzt megspórolhat. Nagyon sokan bicikliznek a városban. Érdemes a szemeszter elején beruházni egy használt biciklire, mert így valóban mobilabb és gyorsabb az ember. Általában 30-50 Euróért kaphatók egész jó állapotban lévő használt biciklik. A kollégiumokban és az egyetemen rengeteg hirdetést lehet találni, sőt, szervezett bicikliárverést is tartanak minden félév elején, ahol egymásra licitálva, kedvezményesen hozzájuthatunk egy-egy nagyszerű darabhoz.

Ha a környező  városokba szeretnénk ellátogatni, akkor mindenképpen érdemes magunk mellé gyűjteni még 4 útitársat és nekivágni Bajorországnak. Ugyanis a Bayern Ticket-el ez mindenképpen megéri: 28 Euróba kerül, 5 ember veheti igénybe és a megvásárlástól számítva a következő nap reggel 6 óráig Bajorországon belül bárhová utazhatunk. Csak arra kell ügyelnünk, hogy IC-re nem, csak Regional Bahn-ra lehet felszállni ezzel a jeggyel.

Szállás

A szálláskereséssel nekem nagyon nagy szerencsém volt. Még nyáron, mikor javában itthon voltam, kaptam egy e-mail a kinti egyetemtől. Csatolva küldtek egy kollégiumi jelentkezési lapot, és azt írták, bár nem jut minden erasmusos hallgatónak kollégium, érdemes ezt az utat is megpróbálni. És így is lett. Egy hónappal később jött az értesítés, hogy október 1-től le van foglalva egy szoba számomra. Ekkor még nem tudtam sem a címet, sem a szoba elrendezését, sem azt, hogy kikkel fogok együtt élni - ez mind-mind csak megérkezéskor derült ki októberben.

Freisingről azt kell tudni, hogy 4 kollégium van a városban, egymáshoz nincsenek túl közel, de gyalogosan, biciklivel egyik távolság sem vészes. AZ 1-es számú kollégium van a legközelebb az egyetemhez, a 2-es és a 4-es közel egymáshoz, az egyetemtől rövid sétára. Ezek a kollégiumok hasonlítanak egymáshoz: egy óriási épület, 6-8 szobánként egy közös konyha, közösségi helyiség, zuhanyzó, WC. Ezekben a kollégiumokban a közösségi élet nagyon jól kialakul, hiszen itt több ember használja ugyanazokat a helyiségeket naponta többször is, így az ember sosincs egyedül, mindig van kivel együtt vacsorázni, vagy csak meginni egy teát délután. Én a 3-as számú kollégiumban laktam, ami 20 perc sétára található az egyetemtől, és elrendezésileg sokban különbözött a többitől: itt 1, 2, illetve 3 fős kis lakások vannak kialakítva. Mindenkinek van egy saját szobája, és 2, vagy 3 szobára jut egy közös konyha, egy pici fürdőszoba. A környezete nagyon kellemes: a belső udvarban kis kerti tó aranyhalakkal, és grillezési lehetőség a nyári hónapokra. Természetesen közösségi helyek itt is vannak. Minden lépcsőház aljában található egy nagy konyha, ahol bárki szervezhet közös vacsorákat, esti programokat, tanulószobákat - csak időben le kell foglalni a helységet az adott estére.

Sajnos választási lehetőség nincs, hogy ki melyik kollégiumban szeretne lakni. A koliközpont dönti el mindig, hogy melyik jelentkező melyik kollégiumba kerül. De ha esetleg valakinek nem jut hely ezekben a diákszállókban, akkor az egyetemi hirdetőfalakon lehet albérletek után tájékozódni, de az erasmusos koordinátorokhoz is nyugodtan fordulhatunk segítségért.

Egyetem

A Technische Universität München három kampuszból tevődik össze. A központi épület és a központi ügyintéznivaló München belvárosában található, ezt szokták röviden csak Innenstadtnak nevezni. A második kampusz Garchingban található, a harmadik pedig Freisingben - Weihenstephan. A három épületcsoport igen messze van egymástól, többszörös átszállással juthatunk el egyikből a másikba. Ezért érdemes az órarendet mindig úgy összeállítani, hogy egy adott kampuszon legyen minden óránk. Nekem nem volt szerencsém, felvettem egy olyan tárgyat, amit csak az Innenstadtban oktattak, ezért minden csütörtökön reggel utaztam Münchenbe, majd vissza Freisingbe, hogy elérjem a következő konzultációmat.

A Freisingi kampuszon találhatóak az élelmiszermérnöki, erdészeti és tájépítészeti karok. Természetesen itt is van nyelvi labor és sportcentrum is-mint mindenhol. Minden szaknak megvan a maga épülete. A kampusz egy hatalmas területen helyezkedik el, a Weihenstephaner sörfőzde épületeivel kiegészülve működik egyetemként. A központi dékáni a régi sörfőzdével szinte össze van épülve. Ezek mind régi épületek, melyeket szépen lassan felváltják az egyre modernebb épületek. Az teszi még kellemessé az egyetemi területet, hogy gyönyörű környezetben fekszik, rengeteg zöldfelülettel kiegészülve.

Megérkezéskor nem ment minden ügyintézés zökkenőmentesen, úgyhogy a híres német precizitást egy kicsit megkérdőjeleztem. Viszont mindenki nagyon segítőkész és alaposan utána járnak a dolgoknak. Miután megkaptuk a diákigazolványunkat az Innenstadtban, onnantól kezdve mindent Freisingben kell elintézni. Az erasmusos koordinátorunk Andreas Printz, mindig nagyon lelkes és segítőkész. A hivatalos ügyeken kívül rengeteget munkálkodott azon is, hogy a kar erasmusos hallgatói minél jobban megismerjék egymást: mindenki mellé kijelölt egy német hallgatót body partnerként, akihez bármikor segítségért fordulhatunk, és havonta szervezett ismerkedős esteket, közös vacsorákat és közös filmnézéseket, melyek hangulata mindig kifogástalan volt. A tantárgyfelvétel teljesen máshogy működik, mint itthon. Vagy az interneten, vagy a tájépítész épület hirdetőfalán lehetett böngészni a tantárgylistát, s abból kellett kiválasztani, mit szeretnénk tanulni. Az erasmusos koordinátorunk már első találkozáskor azzal biztatott, hogy válogassunk kedvünkre, az erasmusos hallgatóknak nagy szabadságuk van ilyen szempontból: olyan és annyi tantárgyat vehetnek fel, amennyit szeretnének, amennyihez kedvük van. A félév elején nem kell felvenni a tárgyakat az internetes rendszeren keresztül, hanem majd csak vizsgára kell jelentkezni. A szemeszter kezdetekor a professzorokkal kell megbeszélni a kurzuson való részvételi szándékot. Általában mindenhol örömmel fogadták az érdeklődésünket, és a kurzus elvégzéséhez szükséges összes segédanyagot, valamint a félévi időbeosztást is jó előre megkaptuk. Az volt még nagyon érdekes, hogy felvettem egy projekttervezős tantárgyat, amihez kapott az évfolyam egy saját külön munkatermet, ahol éjjel-nappal, hétköznap, hétvégén, bármikor, amikor csak időnk és kedvünk volt lehetett tervezni, dolgozni, makettezni, vagy csak úgy összegyűlni. Szinte ott éltünk egész félévben.

A félév során ránk is ugyanazok a követelmények vonatkoztak, mint minden más német hallgatóra. Persze mindig tekintettel voltak arra, hogy a mi nyelvtudásunk nem olyan tökéletes, de kedvezményeket még így sem nagyon kaptunk – legalábbis nekem nem tűnt fel. Egészben véve a professzorok mindig nagyon segítőkészek voltak, és igyekeztek a lehető legtöbb segédanyaggal ellátni bennünket, hogy minél kevesebb nehézséggel találkozzunk. Konzultálási lehetőséget is kaptunk bőven, amikor csak szükségesnek tartottuk.

A félév végén az eredményeinkről minden professzor kiállított egy dokumentumot, melyet Prüfungsbestätigung-nak neveznek. Ezt minden tantárgyra külön-külön megkaptuk, majd fontos az is, hogy az erasmusos koordinátorunk is ellássa aláírásával.

A német egyetemistákról annyit, hogy ők viszont kevésbé voltak barátságosak. Ha kérdéssel fordultam hozzájuk, vagy segítséget kértem, általában meg is kaptam, de ennél nem több. Nem nyitottak felénk, nem barátkoztak velünk úgy, mint német társaikkal. Ezt én általában arra vezettem vissza, hogy kialakult már a megszokott közösségük, és nem nagyon engedtek be másokat. Ennek ellenére azért gyűjtöttem néhány nagyon jó német ismerőst, de a szabadidőm legnagyobb részét más nemzetközi diákok társaságában töltöttem.

Szórakozás

Ha valaki igazán pezsgő  életre vágyik, akkor München belvárosában a helye, ott biztosan nem lehet unatkozni. Azon belül is a Sendlinger Tor és az Ostbahnhof környéke bővelkedik jobbnál-jobb szórakozóhelyekben. Itt mindenki megtalálhatja a saját kedvének és stílusának való helyet. Ezen kívül rengeteg kiállítás és múzeum várja a látogatókat. Érdemes a múzeumlátogatásokat vasárnapra tervezni, mert számos helyen csupán 1 Euró a belépő. Freisingben ennél csendesebb az élet. Van néhány nagyon hangulatos kocsma, bár és étterem, ahová, ha igazán jó társasággal érkezik az ember, garantáltan jó lesz a hangulat. Amit tudok még ajánlani, azok a freisingi kollégiumok. Minden diákszállónak saját bárja van, ami hetente kétszer van nyitva. Ilyenkor vacsorával, vidám zenével és a legjobb német sörökkel várják a kikapcsolódni vágyó hallgatókat, és az árak is igen barátságosak. A nyitva tartások össze vannak hangolva, minden este másik bárban tölthetünk el egy kellemes estét.

Természetesen az egyetem is szervez havonta több alkalommal bulikat, filmklubokat vagy közös vacsorákat, ahová mindig mindenkit nagyon nagy szeretettel várnak. Ezen kívül az erasmusos hallgatóknak egész évben érdekesebbnél-érdekesebb színes programokat kínálnak, legyen szó városnéző kirándulásokról, múzeumlátogatásokról, kocsmatúrákról vagy közös bulikról, ismerkedős estekről.

Zárásként mindenkit arra biztatnék, hogy ne féljetek nekivágni a nagyvilágnak! Ha lehetőség adódik, legyetek bátrak és próbáljátok ki magatokat külföldön! Óriási élmény egy másik országban élni, megismerni egy másik kultúrát, barátokat gyűjteni a világ minden pontjáról. Meglátjátok, egészen más szemlélettel fogtok hazatérni, egy életre szóló élménnyel lesztek gazdagabbak.