December - 2017
25 26 27 28 29 30 31

Hallgatói beszámoló - 2009/10

Universiteit Maastricht

A 2009/2010 tanév őszi félévét Hollandiában, a University of Maastricht egyetemen tölthettem el, Erasmus program keretében. Bár gazdaságinformatikus szakra járok, nem sikerült olyan egyetemet találnom, ahol hasonlót oktatnának, és az magas szintű is lenne, így  Business and Economics-ot oktató egyetemeket pályáztam meg, és végül Maastrichtban kaptam meg az a lehetőséget, hogy fél évig ott tanulhassak.

Kiutazás előtti félelmek

Természetesen nekem is mint mindenki másnak voltak félelmeim kiutazás előtt. Nem voltam benne biztos, hogy meg fogom tudni állni a helyem egy számomra ismeretlen helyen, főleg hogy nem vagyok/voltam az a nagyon önálló típus. Mielőtt kimentem sok papírmunkát kellett intézni, de az Erasmus irodában mindig készséggel segítettek, ha valamilyen problémám vagy kérdésem akadt, így bátran tudom ajánlani mindenkinek, hogy forduljon hozzájuk segítségért.
Ugyan nem voltam magamban teljesen biztos, hogy képes leszek megállni kint a helyem, de a szüleim sokat bíztattak, és végig támogattak kint létem alatt, ami sokat segített számomra a kiutazásra való felkészülésemben.

Kiutazás

Kétféle kiutazási lehetőség közül választhattam, természetesen mindegyiknek megvoltak a maga előnyei és hátrányai. Az egyik, hogy repülővel utazom ki, ami elég gyors, 1,5-2 óra alatt oda lehet érni, viszont Maastrichtnak nincs repülőtere, így ezt még vonatozás, esetleg buszos követ. A hátránya viszont, hogy a poggyász ára igen drága, és mivel fél évre mentem ki sok cuccot vittem magammal. Éppen ezért én a második lehetőséget választottam és busszal utaztam ki. Ez elég fárasztó volt, az út olyan 10-12 óra volt, természetesen több pihenő beiktatásával. Ezek után még vonattal le kellett mennem Maastrichtba mivel busszal Eindhovenig tudtam csak elmenni. A hosszú és fárasztó utat azonban ellensúlyozta, hogy sokkal több mindent vihettem magammal, illetve az úton szép tájakat láthattam.

Első  benyomások, szállás

Még kiutazás előtt kapcsolatba léptem az egyetemmel, és jelentkeztem a fogadók listájára. Amint megérkeztem a Maastrichti vasútállomásra máris fogadtak, és köszöntöttek, ami nagyon jól esett, hiszen senkit sem ismertem ott, és elveszetten éreztem volna magam, ha nem vár senki. Rövid ismerkedés, majd elvittek az egyetemre kocsival, ahol be kellett jelentkezni. Itt ki kellett fizetni az első havi szállásdíjat, amivel nem is lett volna probléma, ha lett volna nálam pénz, de nem volt nálam annyi amennyi kellett volna. A recepciós azonban igen készséges volt, és megbeszéltem vele, hogy a szüleim raknak pénzt a bankkártyámra, és majd másnap fizetek, valamint annyi pénzt amennyit tudtam azt otthagytam. Később mindig itt kellett befizetnem az aktuális szállás díjat, valamint egy havi díjat letétként le kellett helyezni, amit ha hamarabb hazamegyek elbuktam volna. Természetesen ezt a pénzt hazautazásom előtt visszakaptam.
Ezek után elvittek a szállásomra kocsival. Próbáltam memorizálni az utat, hogy valamennyire képben legyek, de nagyon kacskaringós úton mentünk, szóval semmi sem maradt meg. A város nagyobb volt mint amire számítottam. Rengeteg kertes ház volt, ami nagyon meglepett, valamint a házak nem voltak úgy összezsúfolva, mint mondjuk Pesten, nagyon kellemesként hatott az egész város. Az út mellett mindenhol bicikli út is ki volt építve. Emeletes házakat, társas házakat csak elvétve láttam, olyan hangulata volt az egésznek mintha egy kisvárosban lettem volna.
Amikor megérkeztem a szállásra nem igazán tudtam, hogy mire számíthatok. Ugyan láttam képeket a szállásról előzetesen, de persze ezeket mindig megszépítik, szóval szkeptikus voltam kicsit, azonban pozitívan csalódtam. Azon kívül, hogy egész nagy volt a szobám, nagyon tetszett, hogy volt saját konyhánk, illetve volt külön WC és fürdőszoba, mindez 4 emberre, ami szerintem nagyon jónak mondható, főleg a koleszhez képest itt Pesten. A szobában volt két szekrényem is, egy amibe a ruháimat pakolhattam, és egy fiókos, valamint egy saját íróasztal, ami elég nagy volt, illetve egy polc. Ezek mellett volt saját étkezőasztalunk is székekkel, de még így is elég sok helyünk volt, szóval nem volt bezártság érzetem. Tudom ez mind szépen és jól hangzott, az egyetlen probléma csak a szállás díja volt, ami sokkal több, mint itt nálunk, erre fel kell készülni. Az én szállásom 8,5Euró volt naponta, ami a legolcsóbb volt Maastrichtban! Az átlagos díj 11-12Euró volt éjszakánként, persze aki megengedheti magának saját szobát is kaphat lakótárs nélkül, de annak már igen borsos ára van.

A holland kultúra

A hollandok hihetetlen nyugodt, kedves emberek. Mindenki nagyon segítőkész, így nem kell attól félni, ha eltévedsz a városban, valaki mindig szívesen útba igazít. Mint korábban már említettem rengeteg a kertes ház, ami engem hihetetlen meglepett az a hollandok nyitottsága. Szinte egyetlen ház ablakán sem láttam függönyt, simán be lehetett látni a házakba. Mindenhol ki van építve bicikli út, és azt használják is az emberek. Láttam olyat, hogy valaki öltönybe ment biciklivel dolgozni, ott ez teljesen természetes. A közlekedési szokásaik tehát teljesen mások, mint itt nálunk. Amellett, hogy sokan biciklit használnak, van persze tömegközlekedés is, ami viszont elég drága, valamint nem igazán jól kiépített, legalábbis Maastrichtban nem. Nincsenek például éjjeli járatok, ami az első napokban, ami az ismerkedésről és a bulizásról szólt természetesen, kicsit nehézkes volt hazajutni, elég kalandosak voltak az első esték. Mindenkinek ajánlom, hogy ha huzamosabb ideig Hollandiában tartózkodsz, vegyél magadnak biciklit. Számomra nagyon jó befektetés volt, mert rengeteget használtam, könnyen és gyorsan el lehet vele jutni bárhova a városban. Én például a város szélén laktam, de biciklivel 15-20 perc alatt bent voltam a központban. A közlekedési kultúrához visszatérve ami engem teljesen megdöbbentett, hogy a zebránál a kocsik mindig megálltak, és átengedték az átkelőket. Hihetetlen mennyire előzékenyek ott az emberek. Az a fajta rohanás, ami itt nálunk tapasztalható ott semmilyen szinten sincs meg. Hihetetlen nyugodtak az emberek, nem sietnek sehova, mindenki nagyon ráérős. Mindenki attól addig dolgozott ami számára elő volt írva, egy perccel sem tovább, ott nem ismerik a túlóra fogalmát, sőt még hétvégén sem dolgoznak, ami számomra szintén furcsa volt. A hollandok sok családi programot csinálnak hétvégente, ezáltal a család tagjai közelebb állnak egymáshoz, mint itt nálunk.

Az egyetem

Az egyetem már a felépítésében is eltér az itthoniakétól. Nincsenek előadok, mint itt nálunk, hanem rengeteg kis teremjük van, ami nagyon felszerelt. Minden teremnek van saját projektora, az asztalok össze vannak tolva, és mindig körben ültünk, így mindenki látott mindenkit, ami nagyban segítette a kommunikációt. Van egy nagy könyvtára az egyetemnek, ami több emeletes. A könyvtáron belül külön helységek vannak kialakítva, ahol a diákok tanulni tudnak, méghozzá különböző módon. Vannak kis ’termek’, számítógépekkel, ahol 4-5 ember össze tud jönni, és tanulni, ami nagyon jó, mer sok volt a csoportos feladat a félév során. Voltak termek amik tele voltak számítógépekkel, amik igen modernek is voltak, valamint az internet sebessége is teljesen jó volt. Ezek mellett még volt nagyobb terem is, ahol egyedül lehetett tanulni, szintén gépekkel, asztalokkal, szóval nagyon fel volt szerelve az egész. Amit még meg kell említenem, az a számítógépekkel felszerelt oktató termek, amik akkora monitorral voltak felszerelve, hogy majd kisült a szemünk 2-3 méterről kellett nézni őket (gazdinfósként nekem ez nagy élmény volt J ). Sokan az idejük nagy részét pontosan a fent leírtak miatt a  könyvtárban töltötték, mert hihetetlen felszerelt volt, a diákok nagyon kulturáltan viselkedtek, szóval minden adott volt a tanuláshoz.
Az egyetemnek van saját menzája, ahol elég változatos ételeket lehet venni. Mindenki megtalálja a számára megfelelő ételt. Egy menü ára körülbelül ugyan annyi volt mint itt nálunk. Szerintem ez a legjobb és legkényelmesebb megoldás feltéve, hogy nem szeretsz főzni, ráadásul mindig találkozni ott ismerősökkel, így jó hangulatban lehet étkezni.
Az oktatás is teljesen más mint itt nálunk. Ott a hangsúly azon van, hogy mindenki értse a dolgokat, és elsajátítsa azokat, gyakorlatias módon. Ennek megfelelően sok házi feladatunk volt. A legtöbb tárgy hasonló sémára épült. Voltak csoportos beadandók, illetve egyénik, legtöbbször ezeket prezentálni is kellett, amit egy rövid elemzés követett. Minden alakalomra fel volt adva irodalom, amit otthon kellett feldolgozni. Persze ez nem volt kötelezeő, meg senki sem ellenőrizte, de ahhoz hogy az órán hozzá tudj szólni a témához, nem ártott felkészülni, ráadásul ott az órai teljesítmény is beleszámít a jegybe. Rengeteg érdekes és hasznos témával találkoztam kint létem során, ráadásul ott a diákok szinte versenyeznek egymással, nem úgy, mint nálunk, ahol vagy nem figyelnek a legtöbben, vagy majdnem elalszanak. A gyakorlatiasság még az is hozzá tartozik, hogy volt olyan tárgy amiből egy konkrét kutatást kellett elvégeznünk csoportosan, ami nagy tapasztalatot ad. A tanárok igazából nem is tanárok, sokkal inkább felügyelik az órák menetét, és irányítják a beszélgetés menetét, ha kell, vagy elmondják a véleményüket a témáról, de sok ők is tanulnak a diákoktól. Minden gyakorlaton más és más témákat dolgoztunk fel általában esettanulmányokon keresztül, ami sokkal jobban és könnyebben felfogható, feldolgozható, mintha szakirodalmat olvasna az ember. Tehát nagyon interaktívak az órák, és rengeteget lehet tanulni már abból is, ha valaki figyel az órán.
Az egyetemnek van egy online rendszere, amin keresztül tudjuk intézni az egyetemmel kapcsolatos ügyeinket, ami nagyon hasznos jól működő rendszer. Illetve van egy belső e-mailező rendszerük is, amit használnak is az emberek, így mindig képben lehetünk az aktualitásokkal kapcsolatban.
Az oktatás angol nyelvű, az ottani diákok is angolul tanulnak. Nagyon nemzetközi az egész egyetem, nagyon sok volt a német diák, meg természetesen a holland is, de más országokból is sokan voltak. A regular hallgatók nagyon jól beszélik a nyelvet, és a legtöbbjük megértő a más országokból jöttekkel szemben, sosem éreztem hogy lenéznének amiatt hogy nem beszéltem olyan tisztán mint az ott tanulók.
Az egyetemen belül mindenhol az egyetemi kártyánkkal fizettünk, ami egy sima kártya volt, nem chipes. Erre lehetett pénzt feltölteni, és csak így lehetett menzán fizetni például, nagyon egyszerű és hasznosnak tartom ezt a rendszert.

Szórakozás

Az egyetemen belül van egy szervezet, az ESN, ők foglalkoznak a külföldi diákokkal leginkább. Rengeteg programot szerveztek a számunkra, bulikat különböző italakciókkal vagy témákban, valamint kirándulásokat, városnézést is terveztek. Akik eljártak ezekre a programokra azok között rendre barátság alakult ki, nagyon jó ismerkedési lehetőségeket kínáltak a számunkra. Mivel a legtöbb ember nagyon nyitott volt, így az ismerkedéssel nincs probléma, gyorsan tud barátokat szerezni az ember, sosem éreztem magam egyedül. Persze nem csak bulizni lehet, nagyon szép tájakat lehet találni a környékben, Maastricht ugyanis közel van a Belga, Francia és a Német határhoz is, szóval az utazást kedvelők is ki tudják elégíteni ezt a fajta igényüket. A vonatközlekedés nagyon jól kiépített, és lehet venni olyan kártyát, amivel nagy kedvezményeket lehet igénybe venni utazásainkhoz. Én nagyon szerencsés voltam, mert az egyik magyar srácnak volt autója, így mi sokat utaztunk vele, ami kényelmesebb és költséghatékonyabb is volt. Maastrichtban ugyan nincs repülőtér, de a környéken több nagy város is van ahol igen, ráadásul nagyon jó és olcsó repülőutakat lehet szervezni, ha utána nézünk a dolgoknak. A Ryainair légitársaságot melegen tudom ajánlani mindenkinek! Mi például kifogtunk egy olyan kedvezményt, hogy 1 Euró centért utazhattunk el Stockholmba és Oslóba (ez nem vicc), de egyébként is nagyon baráti áron lehet repülő jegyeket venni náluk, a poggyászért pedig nem kell fizetni, ha csak kézipoggyászt viszünk magunkkal (10kg). Tehát az utazást kedvelőknek Maastricht maga a paradicsom.
A sportolási lehetőségekről még nem esett szó. Magam is sportkedvelő vagyok, így fontos volt számomra, hogy kint is találjak valamilyen lehetőséget, hogy a felesleges energiáimat levezessem. Az egyetem sok féle sportolási lehetőséget kínál, amiket az első héten ingyen ki is próbálhatunk, majd a második héttől kezdve bérletet kell vennünk. A paletta nagyon széles szóval nem sorolnék fel csak egy pár példát írnék: foci, kézi, tánc, tenisz, boksz…Persze volt akinek a biciklizés is éppen elég volt, mert 4-5kmre lakott az egyetemtől.

Zárás

Összességében azt gondolom mind tapasztalat szerzés szempontjából, mind szakmailag, mind pedig élményszerzés szempontjából jó választás volt Hollandia. Mindenkinek csak ajánlani tudom. Ha szeretnél még többet megtudni Hollandiáról, az egyetemről, vagy Maastrichtról bátran keress meg!