December - 2017

Hallgatói beszámoló - 2009/10

Estonian Business School

Beszámoló  a Tallinnban töltött Erasmus félévemről

Tallinnban töltöttem el egy felejthetetlen félévet az Estonian Business School (EBS) cserediákjaként. Nagyszerű élményeket szereztem, és sok-sok szimpatikus emberrel ismerkedtem meg az öt hónap során. Más  részről viszont valamelyest nehéz is volt ez a félév, lévén hogy a családomtól és barátaimtól távol voltam mindvégig. Többször is utaztam már külföldre, hosszabb-rövidebb időtartamokra, de mind közül ez volt a leghosszabb távollétem az otthonomtól.

Kezdem az elejéről… Miután kiderültek az eredmények, hogy ki melyik megpályázott iskolájába mehet tanulni, felkeresett az egyik évfolyamtársam, aki szintén Tallinnba kapott lehetőséget. Ettől fogva együtt szerveztük a tallinni félévünket. Örültem, hogy nem egyedül kell mindennek utánajárnom. Így együtt utaztunk ki és együtt laktunk közel a belvároshoz, ahonnan sétálva körülbelül öt perc alatt az egyetemre érhettünk. Mivel az egyetemnek nincsen kollégiuma, csak az a lehetőségünk maradt, hogy albérletben lakjunk. Sajnos az első héten hostelben laktunk, mert itthonról nem sikerült elfogadható áron albérletet találnunk. Az egyetemről ugyan kaptunk ajánlatokat, de közülük mind meglehetősen drága volt. Végül az interneten keresztül orosz nyelvtudásomat felhasználva találtuk meg azt az albérletet, ahova végül beköltözhettünk.

Augusztus legvégén  érkeztünk Tallinnba, csak pár nappal a tanítás kezdete előtt. Hasznos lett volna részt venni az Erasmus Intenzív Nyelvi Kurzuson (EILC), de sajnos egyéb elfoglaltságaim miatt nem tudtam volna kiutazni a nyelvkurzus kezdetére. Később az egyetemen is volt lehetőség észt nyelvet tanulni, de itt is problémáim adódtak, mivel az észt nyelvóra egy másik fontos tárgyammal azonos időben volt. Így tehát nem sok mindent tanultam meg észtül, csupán annyit, amennyi a vásárlások során megragadt a fejemben. Azt azért meg kell említeni, hogy Tallinnban a fiatalabb korosztályból szinte mindenki jól beszél angolul. Az idősebbekkel pedig, akiknek a szocializmus idején kötelező volt oroszul tanulniuk, oroszul tudtam megértetni magam. Igen nagy hasznát vettem az orosz nyelvtudásomnak Tallinnban. Tudni kell ugyanis, hogy Észtországban a lakosság körülbelül 30 %-a orosz. Tallinnban ennél valamivel nagyobb arányban élnek oroszok.

Tallinn egy nagyon barátságos és kellemes város. Sok turista is felkeresi ezért. Az nagyon jó állapotban fennmaradt óvárosa, a kesze-kusza utcákkal és a régi polgári épületekkel lebilincselő látványt nyújt a látogatók számára. Véleményem szerinte a balti országok kicsit kívül esnek a látókörünkön, nem sok szó szokott esni róluk. Azt gondolom, hogy Észtország ugyan egy kis ország, de fejlődik. Az árszínvonala nagyjából megegyezik az itthonival, néha kicsivel felette van.

Örülök, hogy egy olyan egyetemen tanulhattam, mint az EBS. Azt gondolom, hogy a fejlődésemet szolgálta az ott töltött idő mind nyelvi, mind szakmai szempontból. A tanárok mind nagyon szimpatikusak voltak, jól beszéltek angolul és szakmailag is felkészültek voltak. Szerintem az egyetem előnyei közé lehet sorolni, hogy méretében csak töredéke volt a Corvinus Egyetemnek (az épület nagyságát és a diákok számát is tekintve). Az órák inkább szeminárium jellegűek voltak. Az oktatás módszeréről azt figyeltem meg, hogy a diákok gyakorlati tudására koncentrál, és nem az a célja, hogy hatalmas mennyiségű lexikális tudást sajátítsanak el. Összefoglalva tehát gondolkodni tanítják a diákokat, a problémamegoldásra helyezve a hangsúlyt. A vizsgák jellege is jól tükrözi ezt, ahol a tananyaggal kapcsolatos szituációkat, problémákat kellett megoldanunk, megmagyaráznunk.

A félév során kint tanult tárgyak tananyagait az egyetem biztosította. A legtöbb könyvet a könyvtárból tudtunk kikölcsönözni, a nyelvkönyveket viszont ingyen megkaptunk az egyetemtől. A prezentációkat, jegyzeteket és különböző segédleteket a tanárok feltöltötték a tanulmányi rendszerbe, és az egyetem számítógép-termében ingyen nyomtathattuk ki ezeket az anyagokat.

A Tallinnban tanult tárgyaim közül itthon csak egyet tudtam elfogadtatni kötelező tárgyként, a többit választható tárgyként fogadták el. Számomra az jelentett nagy nehézséget az Erasmusos félév során, hogy itthon is kénytelen voltam felvenni a kötelező tárgyaimat, és vizsgáznom is kellett belőlük. Sajnos a régi oktatási rendszer megszűnése miatt sok tantárgyat most hirdettek meg utoljára.

A tanuláson kívül persze elég időnk maradt egyéb programokra is. Többek között bejártuk a várost, eljártunk sportolni. Meglátogattuk Észtország második legnagyobb városát, Tartut is, amit diákvárosként tudnék jellemezni. Több városba is komppal lehet eljutni: például Helsinkibe és Stockholmba is. Én is meglátogattam ezeket a városokat, és az utat komppal tettem meg. Helsinkibe 2-2,5 órás az út, míg Stockholmba egy egész éjszakán át utaztunk.

Az egyetemen működő diákszervezet rendszeresen szervezett programokat, úgy, mint bowlingozás, gokartozás. A kedvenc programom a nemzetiségek vacsorája volt, melynek alkalmából két nagy kondér gulyáslevest főztünk. Az egyikbe több erős paprikát tettünk, így jóval csípősebb lett. De büszkén jelenthetem, hogy a nagyjából 15 liternyi gulyásleves mind elfogyott.

A külföldi diákok szervezete, az ESN is gyakran szervezett programokat. Így életemben először voltam kajakozni, ami igen nagy élményt jelentett számomra. Igaz viszont, hogy másnap alig bírtam felemelni a karjaimat az izomláztól. Kajakokkal eveztünk a tengeren át egy szigetre, ahol korábban katonák állomásoztak. Miután megérkeztünk a szigetre, sétáltunk egyet, kaptunk némi elemózsiát és meleg teát, hogy feltöltődjünk energiával a visszaútra.

Az ESN szervezett nekünk biciklitúrát és falmászást is. Elvonatoztunk a biciklikkel Keila városába, és onnan tekertünk végig a tengerparton vissza Tallinnba. Nagyon szép túra volt ez a biciklitúra. A falmászás azért volt emlékezetes, mert először voltam falat mászni.

A sportprogramokon kívül két nagy utat is szerveztek nekünk az ESN-esek. Az első  utat Oroszországba szervezték. Ezen nem vettem részt, mert már volt alkalmam eljutni korábban Moszkvába és Szentpétervárra is. A másik utat Finnországba, Lappföldre szervezték, amire elmentem. Joulupukki, azaz a Mikulás földjén jártunk. November végén csupán 4 órányi világosság volt a nap folyamán. Bár meglepetésünkre nagyon meleg volt az idő, a korábban esett hó is olvadozott. Nagyon örültem, hogy eljuthattam Lappföldre.

Minden hónap elején filmvetítést szerveztek, ahol az észt filmes világ legismertebb filmjeit mutatták be. Ez a program is nagyon kedvelt volt a külföldi diákok körében. A szabadidős programokon keresztül sok-sok új embert ismertem meg, különböző nemzetiségűekkel beszélgethettem, barátkozhattam. Aztán az újonnan megismert barátaimmal együtt mentünk bulizni. Több bulit szervezett az ESN is, például a nyitó és a záró partit is. Egy alkalommal villamosra szervezték meg a bulit, így a városon át zötykölődő villamoson táncoltunk is beszélgettünk. Ilyet sem minden nap él át az ember.

Szerencsésnek érzem magam, hogy Tallinnban tölthettem az Erasmusos félévemet. Észtország egy olyan ország, ahová mindeddig nem volt alkalmam eljutni. Ezen kívül Tallinn egy gyönyörű város, óvárosa tele van szebbnél szebb középkori épületekkel. Nagyon szép a tenger és a tengerpart. Összefoglalva mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy Észtországban töltse az Erasmusos félévét.