December - 2017
H K S C P S V
  01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Hallgatói beszámoló - 2009/10

Universiteit Maastricht

Elsőként az egyetemről írnék néhány szót. Nagymértékben elégedett vagyok a Maastrichti Egyetem Gazdálkodástudományi Karán eltöltött félévvel. Ebben szerepet játszik a kinti egyetem itthonitól merőben eltérő tanítási módszere, az ún. Problem Based Learning (PBL). Minden óra 10-12 fős csoportokban zajlik egy tanár jelenlétével. A tananyagot a diákoknak lényegében egyedül kell otthon elsajátítani, majd az órán egymás közötti beszélgetés során konszenzusra jutva megoldani a problémákat. A tanárok csak a legvégső esetben szólnak bele a beszélgetésekbe, általában a diákoknak maguknak kell rájönniük segítség nélkül a megoldásra. A szakmai problémákat valós esetekből veszik, ezáltal a diákok gyakorlati problémákkal is szembesülhetnek.

      A félév két negyedévből, vagyis Block Period-ból áll, minden blokkban két tárgyat lehet felvenni. Ez elsőre kevésnek tűnhet, de az órákra nagyon sokat kell készülni, mivel azok rendkívül interaktívak. Rengeteg a prezentáció és az írott beadandó, valamint a tananyag is nagyon sok az egy Blockból álló 6 hétre. Az aki a jól ismert 'semmittevős' Erasmus félévet szeretné választani, annak nem ajánlanám Maastricht-ot.

      Hetente 2×2 óra van mindkét tárgyból, de a napok és az órák eltelnek a könyvtárban. Sok óráról csak egy alkalommal lehet hiányozni, aki többet hiányzik vagy automatikusan megbukik vagy egy külön beadandót kell készítenie, de azok általában olyan nehezek, hogy ez a lehetőség majdhogynem egyenlő a bukással.

      Én az első blokkban a Project and Production Management-et és Comparative Income and Business Taxation-t tanultam. Mindkét tárgyból csak szemináriumok voltak. Az első tárgyból néhány nagyobb project lefolyását elemeztük, amelyek valós adatokon alapultak. Sok számítási módszert vettünk, az elméleti anyagot azonban folyamatosan gyakorlati esetekkel támasztottuk alá.

      A második kurzust rendkívül hasznosnak éreztem. Olyan alapvető témákkal foglalkoztunk amiről az ember nap mint nap olvashat az újságban vagy hallhat a hírekben. A kisebb és nagyobb vállalkozások, valamint multinacionális cégek nemzetközi jövedelem adózását tanultuk különböző országok szemszögéből nézve, valamint általánosan is. Ezt a tárgyat kötelezővé kellene tenni megítélésem szerint pláne a mai világban, amikor a vállalatok igen nagy része nemzetközi keretek között működik mérettől függetlenül. Az adózási módszerek amúgyis többnyire ködösek sok ember számára, holott mindenki találkozik vele élete során.

      A második blokkban az Ethics, Organisation and Society-t és a Business Innovation nevű tárgyakat tanultam. Az etika órámat különösen élveztem, mivel valóságos etikai kérdésekben próbáltunk különböző nemzetiségű diáktársaimmal megegyezni. Az esetek sokszor megdöbbentőek voltak és tulajdonképpen rendkívül érdekes volt megismerni az egyes országokra jellemző etikai álláspontokat és meglevő törvényeket, amiket máshonnan nem hallana az ember. Az írott vagy szóbeli vizsga helyett egy dokumentumfilmet kellett elemeznünk és az etikai kérdéseket felállítanunk, valamint esetlegesen megoldást nyújtani rájuk. Szerintem ezáltal jobban megtanultuk az irodalmat is, mivel csak az tudta igazán alkalmazni a könyvben leírtakat, aki megértette azokat.

      A Business Innovation tárgy során több vállalatot elemeztünk a vállalat megalakulásától kezdve napjainkig. Érdekes volt látni az innovációs folyamatokat, a sikertényezőket vagy esetlegesen azt, hogy hol rontották el. Az esetek itt is valós tényeken alapultak, ami véleményem szerint minden diákot érdeklődőbbé tesz a téma iránt. Vizsga helyett egy közel 20 oldalas elemzést kellett írni egy választott esetről a tanult irodalmat felhasználva.

      A vizsgaidőszak minden blokk után egy hét volt. Ez néha nagyon kemény tudott lenni, mert sokaknak mind a két tárgyból ugyanazon a napon volt a vizsga, így szinte reggeltől estig vizsgáztak. Aki megbukott az első blokk után egy vizsgán, annak a második blokk utáni vizsgaidőszak során kellett még az ismétlő vizsgáját is letennie. Aki a második blokk során bukott meg egy tárgyból, annak július végén kell megírnia az ismétlő vizsgát, így mindenki nagyon igyekezett átmenni a vizsgákon.

      Összességében azt mondhatom, hogy nagyon sok újat nyújtott számomra ez a félév, ugyanakkor tényleg rengeteget is tanultam. A nyelvtudásom sokat javult a több száz oldalak olvasása miatt és a szakmai tudásom is bővült megítélésem szerint.  

      Most pedig Maastrichtról és Hollandiáról írnék néhány dolgot. A tavaszi félévet tölteni Maastrichtban véleményem szerint izgalmasabb lehet, mint az őszit. Rengeteg hosszabb-rövidebb ünnep szakítja meg a félévet, amelyek sok érdekességgel szolgálnak a külföldieknek. Február végén zajlik majdnem egy hétig a Karnevál, amely tényleg felejthetetlen élményt nyújt. Ekkor az egész város beöltözik, mindenhol felvonulást lehet látni, a kocsmák pedig tele vannak. A beöltözést itt tényleg nagyon komolyan gondolják, az arcukat is kifestik teljesen és pompázatos ruhakölteményekben lejtenek az utcákon éjjel és nappal, napokon keresztül. Ez az egy hét szünet az egyetemen is, így tényleg semmi sem zavarja a szórakozást.

      A második legjelentősebb ünnep április 30.-a, a királynő születésnapja. Ekkor leginkább Amszterdamban és Hágában tartanak hatalmas ünnepségeket, de azért a többi városban is rendeztek egész napos megmozdulást és esti tűzijátékot. Én Amszterdamban töltöttem ezt a két napot, amit az ideérkezőknek csak ajánlani tudok. Az utcákon narancssárgába öltözött hömpölygő tömeg egy életre felejthetetlen élményt nyújtott.  

Végül, de nem utolsósorban néhány praktikus dolgot említenék:

- Cserediákként a legjobb megoldás a Guesthouse-ban élni. Ez segíti az akklimatizálódást, hiszen több mint 400-an élnek ott. Az egyes folyosókon nagyon sokféle nemzet lakik együtt és így osztoztunk meg egy nagy konyhán és a fürdőszobán. Az esti közös vacsorák és összejövetelek sok lehetőséget kínálnak minél több ember megismerésére.

- A Guesthouse-tól nem messze számos bevásárlási lehetőség adódott: a legolcsóbb Aldi-tól kezdve a középkategóriájú C1000-en át számos más bolthálózat termékeiből választhattunk.

- Kint nyitottam egy bankszámlát, azonban most már rájöttem, hogy ez teljesen nélkülözhető lett volna. Az ösztöndíjat még a kiutazás előtt megkaptam egy összegben, ami a kezdeti jelentős kiadások (kollégiumi díjak, tankönyvek, letét, stb.) miatt nagyon hasznos volt, de ugyanakkor az elmondható, hogy csak a kollégiumi lakhatást biztosította.

- A hollandiai közlekedés elengedhetetlen eleme a bicikli, ezért már az ottlétem első napjaiban beszereztem egyet. Szerencsés voltam és nem lovasították meg a biciklim egészen júniusig, de a nagy átlag nem járt ilyen jól. 

      Az erasmus félévet mindenkinek csak ajánlhatom, mert egy életreszóló és felejthetetlen élményt jelent.

Utolsó frissítés: 2016.07.28.