Október - 2017
H K S C P S V
  01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
24 25 26 27 28 29
30 31  

Jó humor, alázat, kitartás – Tóth Máté a Tibi atya-bizniszről

Csak üssön! Ez akár a mottója is lehetne a Spin-Off Klubbal közösen szervezett Corvinus Beetető tegnapi vendégének, Tóth Máténak, aki az egyetem Székesfehérvári Campusán beszélt a tapasztalatairól. Az átütő hatás ugyanis vállalkozásának két fő pillérét: a fröccsöt és a humort is jellemezi. 

Tóth Máté egyike annak a három fiatal srácnak, akik megalkották Tibi atya karakterét, az első mémtől a mára piaci tényezővé vált Humbák Művek brand-ig.

De ne szaladjunk ennyire előre, Máté és társai sem 1 millió követővel kezdték.

Három jó barát egy ferde este után fogott egy Google-ön talált képet egy papról, összedobott pár mémet, megcsinálta az oldalt és az lassanként beindult.

Temérdek apró trükköt vetettek be ahhoz, hogy legfőbb elvükhöz, miszerint fizetett hirdetést nem alkalmaznak, tarthassák magukat.

Például, javítottál már ki helyesírási hibát egy postjukban? Esetleg oda is kommentelted? Akkor köszönik szépen az ingyen megosztást és elérésbővítést, hiszen valószínűleg egy szándékosan elejtett hibát korrektúráztál.

Egy idő felmerült bennük a kérdés: ha ennyi energiát fektetnek a poénok és a fent leírt gerillamarketinges fogások kitalálására, akkor jó volna valami kézzel fogható gyümölcsét látni ennek.

Ugyanis a Facebook nem a YouTube modelljét alkalmazza, itt nem jár semmilyen anyagi térítés a lájkok vagy követők után.

Így kezdtek el merchandise ruhákat árulni első körben. Na jó, egy kisbusz hátuljából adták el azt a néhány tucat pólót, amit önköltségen meg tudtak csináltatni.

Azonban az elérések és kattintások számával nőtt a kereslet is, a következő lépés pedig egyértelmű volt: saját bormárka.

Ez sem ment simán, mint kiderült, a magyar fogyasztóközönség némi fenntartással viseltetik a műanyag palackban kapható bor irányába. Ha ez a verzió nem is futott be nagy karriert, az első fesztivál már igen: ugyanaz a nedű csapolva, jéghidegen és garantáltan Tibi atya ajánlásával már aratott.

Az első kitelepülésüket sok másik követte, aztán az első fesztivál stand, majd pedig régi álmuk, egy Humbák Művek kocsma megnyitása jelentette az eddig csúcsot.

Az eddigit, igen, mert nincs megállás! Bár Máté bevallása szerint jobban bíznak az intuícióikban, mint a hagyományos üzleti tervekben, van azért még pár ambíció, amit szeretnének valóra váltani.

Felesleges volna konkretizálni ezeket, hiszen Humbákfalván bármi megtörténhet, és bármi meg is változhat. Evezzünk inkább absztraktabb vizekre.

Tibi atya „öndefiníciójában” szerepel egy igen fontos mondat: „görbe tükör a társadalomnak.” Ez akár rejthetne valamilyen magasztos, nemzetmegváltó célt is, ami -– kissé meglepően – nem is áll olyan messze Mátééktól: az oldal nem kizárólag szórakoztató célzattal jött létre, hanem három fiatal társadalomkritikája is egyben, ami magában hordozta az a reményt, hogy sikerül a humor eszközével rávilágítaniuk országunk és közösségünk néhány mélyen gyökerező, és valljuk be, gyakran elkeserítő visszásságára. Amikor az ehhez kapcsolódó felelősségről kérdezik, meg sem lepődik: igen, éreznek bizonyos korlátozott felelősséget társadalmi szinten, hiszen 1.2 millió követő komoly hallgatóság, de bíznak az emberek értékítéletében és humorérzékében, amikor egy-egy durvább mémet kell a helyén kezelni.

Na de mi van a botrányokkal? Mert volt egy-kettő az elmúlt években Tibi atya parókiáján, ezt kár volna tagadni. Mi volna velük? Hiszen minden extra sajtómegjelenés csak további reklám, ingyen hirdetés, ami még több emberhez juttatja el a terméket. Ha esetleg mégis túlfeszítenék a húrt, akkor legfeljebb Tibi atya „elnézést kér”, vagy épp „elköltözik”, hiszen a részeges pap kitalálóinak nem célja a társadalmi törésvonalak mélyítése, épp ellenkezőleg. Tibi atya Füves Könyvének kiadása sem kizárólag üzleti megfontolásból történt, hanem azt is szem előtt tartva, hogy egyre nehezebb a fiatalságot könyvek elé ültetni, hát akkor legalább egy humoros novella gyűjteményt kapjanak kézbe, ami az általuk oly sokat lájkolt alkolholista lelkipásztor történeteit tartalmazza.

Mi hát a siker kulcsa Máté szerint? (Na nem mintha ilyen közhelyekkel fárasztotta volna közönségét.)

Jó humor, alázat, kitartás, gyorsan regenerálódó máj, megérzések és a meredek szituációk bevállalása. 

És micsoda Tibi atya? Egy jelenség?

Igen, az is. De legfőképp eszköz, csatorna néhány eltökélt srác kezében, akik nem kizárólag magukat és karrierjük építették fel rá, hanem picit, a maguk módján,  a társadalmat is formálják.

Kívánhatunk-e tőlük többet?

 



Utolsó frissítés: 2016.12.15.