Május - 2019
H K S C P S V
  01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31  

Interjú Berta Zsuzsival

„Az igazi kulcs az önmagunk iránti elköteleződésben van. Másban nagyon nem is lehet”

Anton Sára, Cser Nóra, Szabó Krisztina beszélgetett Berta Zsuzsival, az A38 digitálismarketing-vezetőjével

 

K: 2014-ben végeztél a Corvinuson kommunikáció szakon. Azonnal az A38-nál kezdtél el dolgozni vagy volt előtte más munkahelyed is?

V: Egyetem alatt végig volt munkám, már elsős BA-s koromban elhelyezkedtem gyakornokként az egyik legnagyobb hazai hírportál produkciós alvállalkozójánál, aztán egy PR-ügynökségnél. Kis ideig két barátommal volt műsorunk a Tilos Rádióban, aztán egy nyarat segédszerkesztőként dolgoztam a Juventusnál, de az első igazán szakmai légkört a Factory Creative Studio jelentette, ahol az utolsó két egyetemi évemet töltöttem. Azon felül, hogy egy olyan vezető és szakmai csapat mellett tanulhattam, akik alaposan ismerték a digitális marketing szakma akkor minden korszerű területét, a diploma után a támogatásukkal azt is tisztábban láthattam, melyik lehet az a terep, amelynek a következő éveimet szentelem. Ilyen indíttatással elvégeztem a Google tehetséggondozó programját, a PPC- és performance marketinget fő irányként megtartva, és két évet töltöttem a hazai Google partnerügynökségek ökoszisztémájában, zseniális szakemberek között. A BOOKR Kids volt az első teljesen saját online hirdetésmenedzsment-projektem – ami azért volt akkor izgalmas, mert a mobilappok hirdetési lehetőségei elképesztő tempóban fejlődtek –, majd fél év után csatlakoztam a csapathoz is főállásban. Ekkorra már a PPC-s ügyfélköröm is megnőtt, sok saját projektet vittem végig egy volt BCE-s csoporttársammal, Kacskovics Attilával is, és tavaly nyáron – nem sokkal azután, hogy ráeszméltem, mennyire jó lenne az A38 hirdetéseit „tuningolni” –, kaptam egy ajánlatot erre a pozícióra. Nem volt kérdés a döntésem. És nagyon örülök, hogy ezt választottam.

K: Mit gondolsz, mennyire könnyű elhelyezkedni a kommunikációs szakmában?

V: Erre elég érzelemfókuszú válaszom van, mert szerintem leginkább az önmagunk iránti elköteleződésnek kell meglennie, ennél elsődlegesebb tényező nincs is, legyen szó bármilyen szakirányról. Ha magunk iránt elkötelezettek vagyunk, akkor szakmailag is letisztul, merre tegyünk lépéseket, és idővel a megfelelő emberek és lehetőségek vesznek minket körül. Elsősorban a megfelelő emberek. Ez a folyamat azonban nem mindig könnyű − és főleg nem rövid. Ha az elköteleződés még nincs meg – márpedig sok esetben még alakul 20-30 éves kor között, sőt még utána is –, akkor egy megfelelő körültekintéssel kiválasztott szakmai terület iránti alázat tudja az embert szerencsésen vezetni. Az a „hitvallás”, hogy valamit meg akarok tanulni, akarom, hogy az enyém legyen. Ezt viszont úgy gondolom, családból egyszerűbb hozni. Abban biztos vagyok, hogy ezt a szüleimtől tanultam, nem mástól. Ők harminc éve vezetnek egy designstúdiót, a mai napig nagyon komoly szakmai hozzáállással és üzleti proaktivitással.

K: Az egyetemi éveidre visszatérve, ki tudsz emelni egy olyan dolgot, amiből profitálni tudtál?

A kapcsolatokat.

K: Mik a fő feladataid az A38 marketing vezetőjeként? Hogyan néz ki egy átlagos napod?

Ez egy klasszikus hibrid menedzser-hatáskör, szakmai és operatív feladatokat is szükséges ellátnom. Az A38 Hajóhoz kapcsolódó kommunikációs tevékenység teljes menetéért én felelek, amibe beletartozik a programpromóció, a partneri együttműködések és más kommunikációs projektek menedzsmentje, az alvállalkozókkal való kapcsolattartás és a saját szakmai területemre vonatkozó irányadás. Amikor idejöttem, a két első nagyobb feladatom az arculat egységesítésének, újraszabásának szakmai vezetése és a digitális hirdetésmenedzsment fejlesztése voltak – ez azóta szépen kiegészült sok egyéb izgalmas dologgal. Kifejezetten szerencsésnek érzem magam, hogy ennyi idősen olyan közegben dolgozhatok, ahol sok-sok alapanyag (adat, tartalom, archív anyag) a rendelkezésre áll és egyben képződik is folyamatosan. Ugyanakkor ez a munka veszélye is, hiszen rengeteg impulzust kell feldolgozni, és bizonyos folyamatokat sok időbe telik teljesen átlátni. Átlagos nap egyáltalán nincs, és ez páratlan.

K: Akkor az A38-nál nem kötött a munkaidőd?

V: Mint az „irodai stáb” tagja, kevésbé kötnek irodai időbeli szabályok a munkában, mint a technikai vagy produkciós stábunkat, a rendelkezésre állás viszont szinte folyamatos. Emlékszem, amikor még csak harmadik hete dolgoztam itt, az egyik szombaton hajnali fél kettőkor még az ágyból telefonáltam egy technikussal, mert az egyik streamhez cserélni kellett a kulcsot valamilyen hiba miatt, hogy újra ki tudjuk lőni Facebookra. Olyan is előfordult, hogy egy zenekar turnébusza megakadt a határnál vasárnap délután, és fel kellett készülni arra, hogy kommunikáljuk az esetleges késést – s ez nyilván a hét bármelyik napján és időszakában megtörténhet.

K: Kívülállóként úgy tűnik, hogy az A38-nak a 18−30 éves korosztály a fő célközönsége. Milyen marketingstratégiátok van erre a korosztályra nézve?

V: A jelenkor digitális marketing eszközeinek használatában még rá vagyunk utalva arra, hogy a jól bejáratott demográfiai attribútumokat definiáljuk. Ugyanakkor sokkal fontosabb a felhasználói viselkedés felderítésére és az adatgyűjtésre menni, egész egyszerűen azért, mert relevánsabb, nem mellesleg rengeteg időt és pénzt spórol meg nekünk hosszú távon. Ha van elég látogatóm egy a38.hu-s programoldalon, vagy rendelkezem elegendő mennyiségű releváns jegyváltó e-mail-címével, nyilván nem intuitíven fogok egy tágabb közönségszegmensre építeni, bár tény: a 18−30 éves budapesti közönség mindig elsődleges cél volt az A38-nál. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a saját, egyedi fejlesztésű jegyértékesítési rendszerünknek köszönhetően sok adatunk van az elmúlt 15 évből, így a saját csatornáinkon sokkal hatékonyabban tudunk működni.

Nagyon fontos ezen felül, hogy minden esetben a program és a közönség determinálja azt, hogyan kommunikálunk, milyen csatornákat választunk. Például egy magyar indie zenekarnál jobban működik az, hogy zenekari tartalommal, a közösségi média kurrens formátumaival célzunk meg embereket, ugyanez teljesen más egy itthon először fellépő fúziós jazz produkciónál, ahol jól tud jönni, ha más partnert is bevonunk a kommunikációba, és szélesebb mezőn aktiváljuk a közönséget. Ezek a legfőbb targetek minden egyes koncertpromóció esetében: a releváns közönség és a hozzá kapcsolódó csatornák meghatározása, a meglévő látogatói bázisunkon keresztüli elérése és a (már vizuálisan is megújult) A38 brand láthatóvá tétele minden kreatív hordozón – ezek konzisztens megalkotására már jól bevált rendszert sikerült felépítenünk a marketing- és produkciós csapattal. Utóbbihoz kapcsolódóan egyedülálló Magyarországon, hogy minden programunkhoz következetesen egy-egy zsánert fémjelző „sub-brandet” is kapcsolunk (A38 Vibes: pop, rock, indie, A38 Rocks: punk, metal, hardcore, A38 World: folk, világzene és A38 Free: jazz, experimental), így minden koncert irányt is ad a látogatóknak, hogy milyen hangzás- és ízlésvilággal találkoznak nálunk. Eleinte csak a YouTube-on publikált koncertfelvételeinket rendeltünk ezek alá, de egy éve már a programpromóció minden fázisába beépítjük a műfaji albrandeket. Az A38 mindig abban vállalt irányadó szerepet a budapesti zenei életben, hogy kapacitásához mérten a legnagyobb „before it’s cool” tutiságokat hozza el, így a kommunikáció minden fázisában és minden felületén nagyon fontos feladat, hogy világosan körülhatárolt módon keretezzük ezt a tevékenységünket a minket követő közönség szélesebb szegmenseiben.

A jegybevételt hozó felhasználói útvonalaink 80%-ában szerepelnek vagy szerepel legalább egy közösségimédia-platform, ezért erre fókuszálunk a leginkább, legyen szó brandingről vagy direkt jegyeladás-ösztönzésről.

K: Ha már social media, akkor melyiken vagytok a legaktívabbak, és miért azt választottátok?

V: Három social media felületet emelek ki a programpromóció kapcsán: a Facebookot, az Instagramot és a YouTube-ot. A Facebookon az eseményeken belüli kommunikáció, a branding és a jegyeladás-serkentés egyenrangúan fontos, az Instagramon inkább brandingre megyünk, bár amióta dupláztuk a követők számát tavalyhoz képest, már Storyból a jegyértékesítés felé is tudjuk terelni a közönséget. Youtube-csatornáinkon együttvéve már több mint tízezer követőnk van (és az összes megtekintett percek száma több mint 20 év!), ide értelemszerűen a koncertfelvételeket töltjük fel. Itt egy hosszú távú közönség- és közösségépítés a cél, egy Európa-szerte unikális digitális zenei archívum építésén keresztül. A YouTube esetében tartalmat adunk, a monetizáción felül márkaprofilunkat erősítjük vele, hiszen élményt konzerválunk olyan felhasználóknak, akik először vagy újra át akarnak élni egy A38-as koncertet, meg akarnak ismerni egy produkciót.

K: Vannak visszatérő fellépőitek?

V: Naná, sőt. Nagyon hosszú ez a névsor. Többször volt már itt a Massive Attackkel is korábban együttműködő Tricky, de nagy külföldi visszatérőkhöz sorolnám még az Editorst, Anna Calvit, Sevdalizát, a Sisters of Mercyt, Shantelt, Laibachot, Tychot, Perturbatort, Combichristot, Akua Narut, Nouvelle Vague-ot, The Herbalisert és még rengeteg zenekart. Ezek mellett ugyanolyan fontos megemlíteni azokat a produkciókat, akik még pályájuk azon szakaszában kerültek a programiroda radarjára, amikor még „elhozhatóak” voltak, például Amon Tobin, M83, The Raveonettes, dEUS, St. Vincent. Büszkeség, hogy jövő tavasszal fellép nálunk a népszerű Peter Bjorn and John, akiket a „füttyögős” Young Folks című slágerükről szokás ismerni, az ikonikus popénekesnő Neneh Cherry és a Grammy-díjas Antonio Sanchez, aki a Birdman című Oscar-díjas film zenéjét szerezte. Ez már mind történelmi mérföldkő kategória, és a programiroda 15 éves múltú szakmai proaktivitásának köszönhető.

K: Kicsit visszakanyarodva a beszélgetésünk elejére, akkor egyéni vállalkozó is vagy az A38 mellett?

V: Igen, ezt egyfajta hobbimunkának mondanám.

K: Milyen nehézségeket tudnál megemlíteni a saját vállalkozásoddal kapcsolatban? Például az induláskor szembesültél-e komoly problémákkal?

V: Nem igazán emlékszem ilyesmire. Két éve ömlenek a PPC-s projektek, rosszul tettem volna, ha nem kezdek bele, és rosszul tenném, ha most nem csinálnám. Nehézség talán az adminisztráció, de ebben már fejlődtem. Szakmailag válogatni szintén: mérlegelni azt, ami kihívás, és új értéket enged magamban felfedezni amellett, hogy biztonságban tudom vállalni a főállásommal párhuzamosan. Vezetőnek lenni szintén ilyen kérdéskör, egy-két területen képviselt mély szakmai tudás önmagában nem mindig elég. Ebben is törekszem a fejlődésre: amikor a Hajóra kerültem, azzal a lendülettel mentem vezetői coachingra is, mert pontosan tudtam, hogy szükségem lesz minden bennem rejlő (nem csak szakmai) támogató forrásra, hogy egy ilyen projektet, mint az arculatváltás, a lehető legnagyobb szakmai alázattal, a szervezet és a csapat iránti elkötelezettséggel és nem utolsósorban többedmagammal végig tudjak vinni. Nagyon fontos tanulnivaló, hogy szükség esetén napi rendszerességgel kell gyakorolnom az önmagamra való érzelmi reflektálást. Nyilvánvaló, hogy először a magánéletben kell tudni rendet tartani, mert minden bizonytalanság törvényszerűen a munkában és a csapatdinamikában is visszaköszön, méghozzá azonnal. Fordítva ez nem tud működni, és szerintem sok hasonló korú srác esik abba a hibába, hogy először az önmagukon kívül álló terepeken próbálják kitalálni önmagukat – hozzáteszem, gyakran őszinte „én-munka” és a rendezettség igénye nélkül. Tapasztalataim szerint ezek okozzák a legkomolyabb „indulási” vagy „kapunyitási” félelmeket, nehézségeket. Nem feltétlenül rövid és konfrontációtól mentes út ezeket végigjárni, de úgy gondolom, hogy azzal csak nyerni lehet, ha a nap végén mind az értékeinket, mind a gyengeségeinket egyre jobban látjuk, a velünk egy csapatban dolgozó emberekével együtt. A legnagyobb értékteremtési lehetőségeknek pedig a következetes csapatmunka tud medret adni, és amennyire nagy kihívás törekedni erre, olyannyira hatalmas örömforrás, amikor egy közös sikert átélhetünk. Ilyen élményekért érdemes dolgozni.

 

Utolsó frissítés: 2019.01.25.

femdom-mania.net femdom-scat.net hot-facesitting.ru